Mr Galahad

Nu ska vi inte längre hänga ut sexbrottslingar eller vad var det jag sa. //Mr G

In Världen on 26 juni 2009 at 11:17

I början av Kriminellt eran, dvs när den site som just nu är under polisutredning för brott mot PUL så lovordade flera dessa uthängningssiter och att det var bra att allmänheten varnades för de farliga sexbrottslingarna.
Att endast ca: 25% av dessa återfaller i sexualbrott verkar inte vara något att fästa sig vid, det viktiga och all överskuggande var att hänga ut de som dömts.

För några månader sedan övertogs siten av den grovt kriminella gruppen Original Gangsters och drivs iaf på papperet av dem istället och nu låter det så här.

På sajten som tagits över av Original Gangsters, OG, hetsar folk mot sexförövare i inläggen och hotar med våld – sexförbrytarna ska pinas, få sitt och slås ihjäl.

Om det växer fram ett sådant här hat mot sexbrottslingar cementeras bara problematiken med sexbrott. Det är verkligen skrämmande, säger Kjell-Åke Bjurkvist, debattör och sexbrottsoffer.

Efter Crime News avslöjande om att Original Gangsters tagit över sajten Kriminellt har diskussionerna om publiceringar av sexbrottslingar på nätet tagit en ny vändning. Kjell-Åke Bjurkvist, som själv utsatts för sexuella övergrepp hjälpte de gamla ägarna till sajten i början. Han är djupt kritisk till att Kriminellt nu drivs av yrkeskriminella och är oroad över vad konsekvenserna kan bli med de nya ägarna.

Det här är en besvikelse för många av oss och jag tycker att det är en skrämmande och farlig utveckling. Det är en hetsig ton på sidan och det känns som man underförstått håller på och uppviglar. Det här utsätter en mängd personer för onödiga risker, säger Kjell-Åke Bjurkvist.

I inläggen på sajten skrivs bland annat om en av männen; “skulle döda en sånt kräk ,,,långsamt o se han pina ..”, “Så vi vill lova att syns han på Söder ska han ha sitt” och “Skulle den idioten ens komma i närheten av min dotter skulle jag slå ihjäl honom”

Det här är oerhört skrämmande och det här får ju andra proportioner även för de som är offer för sexuella övergrepp. Vi vill inte att våldet ska eskalera. Det hjälper ingen, vare sig offer, förövare eller anhöriga, säger Kjell-Åke Bjurkvist.”

Men snälla nu det var ju precis detta vi kritiker varnade för. Tänk om nu kunnat lyssna på oss istället för att låta ert hat förblinda er. Då hade vi inte varit i en situation dag där tusentals män som avtjänat sitt straff och återgått till ett normalt liv helt plötsligt finner sig vara hotade av Sveriges kanske mest brutala och kriminella gruppering.

Hur mycket trakasserier, hot och våld som detta leder till kommer vi knappast att få ta del av eftersom det dels anses ha extremt lågt nyhetsvärd att berätta om brott mot en sexbrottsling och dels kanske aldrig ens anmäls eftersom dessa herrar redan vet att de inga rättigheter har. Vad blir konsekvenserna av detta??

Man isolerar och utsätter en människa för övergrepp – och snart så befinner han sig utanför samhället och behöver inte längre lyda samhällets regler. “Om inte deras regler gäller mig så behöver inte jag lyda deras regler heller”.

Om debatter, inlägg, och kommentarer präglades av ett lugn och en sansad ordväxling som skiljde på sak och person så skulle halva striden vara vunnen. Men så sker sällan och så i synnerhet av de som talar i egen sak eller själv är ett offer för just dessa typer av brott.

//Mr G

  1. T o m jag har perspektiv har du?
    Gällandes dom barn som far illa, du tycks tro att det inte existerar.
    Vem är du och vilka relationsproblem har du?

    • Nej Kjell-Åke du har inte perspektiv, iaf inte när det gäller sexuella övergrepp mot barn.
      hade du nämligen lyssnat när jag mfl sa att precis det som nu hänt skulle hända när hemsidorna först dök upp.
      Folk generellt kan inte hantera om vad den och den gjort utan att ta lagen i egna händer, detta visste jag redan ifrån dag ett men varken du, Motherwhitch, Vargen eller någon annan i ert ”gäng” ville lyssna på det örat.

      Just därför tyckte jag att det var rätt intressant för att inte tala om roligt att se dina kommentarer kring detta på Crimenews.

      Varför skulle jag inte tro att övergrepp mot barn existerar?? Vad har det med min åsikt om att jag anser att det är fundamentalt fel att hänga ut någon öht.
      Det är det ingen av er lyckats fatta, märkligt nog eftersom jag sagt det säkert hundra gånger vid det här laget. Vi kan inte låta ändamålet helga medlen för då gräver vi en grop åt oss själva.
      Det gäller inte alls (som du/ni tycks tro)) bara sexuella övergrepp mot barn utan alla brottstyper och brottslingar.

      Vi kan aldrig tillåta oss att tumma på de regler/lagar som gäller för då är vi inte det minsta bättre än någon av de kriminella grupperingarna och det åt det håller vi ska utvecklas så kan vi lika gärna kasta både grundlagar och rättsväsende i sjön och återgå till holmgång så att den starkaste får bestämma vad som är rätt och ej.
      Skitbra va?!

      Jag vet att du mfl iaf inbillat dig/er att jag är någon slags dysfunktionell individ med tomtar på loftet. Men så är det inte gode herr KÅ. Jag är en helt vanlig människa med en del annorlunda erfarenheter som tvingat mig att öppna ögonen för en problematik i vårt samhälle som få skådat. Min motivation ligger hos mina barn. Min förhoppning är att de ska få växa upp i ett samhälle som är bättre än det samhälle jag växte upp i. Ett samhälle som inte gör skillnad på män och kvinnor när de står anklagade för ett brott, ett samhälle där det är lika självklart att barnen bor med pappa som det idag är självklart att de bor med mamma. Helt enkelt ett jämlikt samhälle där kön inte automatiskt gör dig misstänkt om ditt barn brutit en arm eller sagt något konstigt.
      Samtidigt drömmer jag också om socialarbetare och andra utredare som går in för att långsiktigt hjälpa
      hela familjer och givetvis också skydda de individer som behöver skydd, oavsett ålder, kön, färg, religion eller politisk åsikt. Är det för mycket begärt??

      //Mr G

  2. Vågar du tro på ett barn?
    Har du förmåga att se din egen litenhet och stora svada, din aord hjälper ingen utsatt.
    ADJÖ mr g du är förbi….

    • Ähh lägg av med det där ”appeal to emotion” köret du vet inte ett skit om huruvida jag tror på barn eller ej. Det ena utesluter inte det andra men eftersom ni vägrar förstå innebörden med detta så ska jag bokstavera det för er. Bara för att jag är smärtsamt medveten om att anklagelser ibland saknar grund och att oskyldiga då drabbas av människors iver att tro på barnet eller någon i dess närhet, så innebär inte det att jag samtidigt saknar insikt kring att de flesta övergrepps anmälningar är äkta.
      Mig veterligt så har ingen någonsin yttrat några andra åsikter än just detta. Men även om antalet falska anmälningar vad det gäller barn enbart skulle ligga på samma nivå som de falska våldtäkts anmälningarna ifrån vuxna (omkring 7% enligt en färskt rapport signerad Diesen, dessa uppgifter är mycket låga jämfört med annan internationell forskning där man exemeplvis; med hjälp av lögndetektorer uppmätt så mycket som 30% falska fall), så är det fortfarande 7% för många. De 7% motsvarar ca: 380 personer varje år enligt Brå.
      Ingen vet hur dessa siffror ser ut för brottet sexuella övergrepp mot barn eftersom det inte finns någon forskning i ämnet.

      Men låt mig göra det mycket krasst för dig. Är du beredd att offra 380 mäns rätt till rättvisa och sin frihet för att säkerställa att alla riktiga anklagelser också leder till fällda förövare.
      Tycker du att det är en rimlig åtgärd och skulle du vilja att dina barn växer upp till en värld där vi medvetet bortser ifrån att människor ljuger?

      Visst är jag en liten, liten del av världen men mina rättigheter att uttrycka min åsikt och få en rättvis prövning om jag skulle bli anklagad för ett brott är långt mycket större än någon enskild individ. Tom dig KÅ.

      Jodå de hjälper de som idag sitter inlåsta med våldtäktsmän, pedofiler och andra sexbrottslingar för att en domstol valt att tro på en kvinna som inte talade sanning. Där ord står mot ord så ska riktig stödbevisning krävas för annars föreligger inte ”rimligt tvivel” hur svårt kan det va?

      //Mr G

Kommentera

