Mr Galahad

Misstänkt Hedersmord lyder rubriken men kvinnan skrek inte på väg mot marken? //Mr G

In Världen on 07 juli 2009 at 7:08

Aftonbladets rubrik lyder ”28-åringen föll handlöst från köksfönstret – polisen misstänker hennes nyblivne make för mord” samt ”Kvinna dog efter fall” i DN står ”Fall kan vara hedersmord” samt SVD ”Falldöd kan vara hedersmord” och Expressen ”Störtade till döds

Själva texterna i artiklarna är likartade och förhållandevis fria från egna slutsatser av journalisterna samt visar prov på en viss objektivitet.

Dock finner jag de som bloggar om händelsen mycket intressant:
Inget val skrivet övertygat att ”(Kvinnan) knuffades från fönstret av sin make, ner mot sin död.
Spikharrys Säger att ”Muslimers kvinnosyn är nog det sjukaste och mest fruktansvärda jag någonsin upplevt. och dessa människor fortsätter våra förtroendevalda att släppa in på löpande band.”
Germunds blog Menar att ”Skamkulturens vidriga svin skipar sin rättvisa när deras ägodelar kvinnorna vill leva som fria människor.
Norah4you’s Weblog
Anser mest att det är märkligt att kvinnan fått komma till Sverige.
Liberati Kräver ett större engagemang ifrån regeringen och EU för att stoppa hedersvåldet.

Genusmagazinet Saknar ett genusperspektiv på dessa händelser då han/hon anser att det är orimligt att kvinnor knuffas ifrån balkongen medan män ramlar ifrån dem.

Först och främst så kan vi konstatera ett par saker.

1. Flertalet av bloggarna är övertygad om att mannen mördat kvinnan genom att knuffa henne ifrån fönstret.
Detta utan att mannen ifråga är fälld för brott eller på annat sätt kan anses bortom rimligt tvivel skyldig.

2. Vittnen slår fast att kvinnan ifråga inte skrek under fallet vilket alla som råkar falla eller blir knuffade gör så länge de är vid medvetande iaf.

3. Mannen har släppts av åklagaren vilket måste anses extraordinärt då en skäligen misstänkt kan hållas under lång tid utan någon större svårighet. Detta måste ses som att uppgifter kommit fram som gör gällande att kvinnan sannolikt tog sitt eget liv, annars torde det vara osannolikt att åklagaren skulle ha släppt mannen. (Bra gjort av åklagaren som inte i onödan höll mannen frihetsberövad).

4. Att mannen med kvinnan i medvetslöst tillstånd skulle kastat ut kvinnan måste också anses vara relativt osannolikt då han knappast då skulle inlett HLR omedelbart när han kom ned till den skadade kvinnan. Om kvinnan skulle ha överlevt så skulle han bli dömd för mordförsök. Notera också att han var ensam med att försöka rädda hennes liv tills ambulansen kom.

Jag gör precis som Genusmagazinet och ställer mig frågande till allmänhetens inställning till kvinnors respektive mäns självmord. Alla kvinnor som dör är inte offer för manligt våld.

//Mr G

  1. Hej!

    Jag erkänner att jag var snabb med att anta HUR det hade gått till men jag vidhåller fortfarande att det inte var en olycka. Mannen är inte avskriven än. Men det mest troliga är att hon försökte fly genom fönstret med ett rep som inte höll. Enligt mig är det inte att likställa med en olycka eller självmord om man försöker fly från någon.

    Men som sagt, jag ska inte uttala mig hundraprocentigt den här gången. Mitt första antagande var troligtvis felaktigt. Jag kände mig dock tvungen att skriva av mig ilskan. Det kunde inte hjälpas.

    • Ledsen men ditt resonemang håller inte.

      Om hon försökt fly genom ett fönster på tredje våningen dvs omkring 10 meter eller mer ovan marken, med hjälp av ett rep som inte hållit så skulle hon ändå ha skrikigt på väg ner när repet brast och ett brustet rep skulle ha funnits dels vid kroppen och dels i lägenheten vilket givetvis hade talat sitt tydliga språk för utredarna.

      Olycka håller jag med dig om att det inte var, hon tog nämligen livet av sig enligt alla tillgängliga bevis. Förmodligen över att hennes liv inte gick det håll hon ville. Kanske älskade hon någon annan, vem vet.
      Tvångsgifte är givetvis av ondo och det tillåts inte heller enligt svensk lag, det är dock mycket svårt att komma tillrätta med det bland dessa grupper som sällan eller snarare aldrig samarbetar med polis och åklagare. Men att därmed klassa alla dödsfall i familjer som eventuellt kan ha sådana kulturella åsikter som dråp eller mord är precis lika fundamentalistiskt som vi anser att hedersmord är samt djupt fördomsfullt.

      Det krävs en stor man/kvinna för att erkänna att man har fel och en ännu större för att inse att vi alla har det ibland.

      Simma lugnt…
      //Mr G

  2. Jag hade naturligtvis inte nämnt repet om det inte hade varit så att dom HAR funnit ett rep på platsen…
    Det var inte nära på 10 meter upp till fönstret, snarare sex meter. Hon hann nog inte skrika helt enkelt.
    Det var ingen optimal höjd för självmord. Hade hon hoppade därifrån så hade hon överlevt, men nu föll hon ner i en stentrappa, troligtvis med ryggen före, och det var därför som hon dog.

    • Sex meter säger du? fördelat på tre våningar så är det 2 meter per våning med en ca: takhöjd på 160 cm om man räknar bort 20 cm (lågt räknat) i tak och golv.

      Lite lågt i tak kanske??
      Svensk standard har sedan 60-talet varit 240 i takhöjd exklusive golv och tak omkring ca:30cm vardera. Detta innebär drygt 270×3=810cm och då skall eventuell grund/källare över markytan räknas in. Rosengård består såvitt jag vet mestadels av miljonprograms hus som alla är byggda med ungefär samma mall. Källare med tvättstugor, förråd och och annat och bostadsvåningar ovanför. Detta skulle då innebära en ungefärlig höjd av 10 meter eller mer.

      Så kommer vi till det där med repet vilket jag inte sett nämnt någonstans öht i någon media och då måste jag fråga mig varifrån du fått dessa uppgifter? Är det du som är förundersökningsledare eller arbetar du på polisen?
      Tills jag sett någon mer tillförlitlig källa på den uppgiften anser jag nog att det är påhittad hörsägen och inget mer.
      För övrigt så hinner hjärnan reagera med panik och efterföljande skrik på någon millisekund medan det skulle ta kroppen minst 1-2 sekunder enligt Newtons lag F=M*G (G=jordensdragningskraft=9,82) om man räknar med den initiala trögheten samt luftmotstånd..

      Så återigen din teori håller inte, kvinnan skrek inte på väg ned och det kan enbart förklaras med att hon antingen hoppade frivilligt eller var medvetslös.
      Den tekniska bevisningen (såvitt vi vet iaf) pekar inte på strid i lägenheten varför det inte är sannolikt att kvinnan slogs medvetslös innan hon föll.

      Givetvis så kan ett rep på platsen förklaras på andra sätt och även att hon försökte klättra ut, dvs fly. Varför hon skulle vilja göra det kan vi enbart spekulera i.
      Hon var nygift, kanske så älskade hon någon annan och ville fly till honom, kanske älskade hon inte sin nye man och ville fly ifrån honom, kanske förgrep han sig på henne och hon ville fly pga av det dock skulle obduktionen då påvisa spår av dessa övergrepp, vilket den såvitt jag vet inte gjort.

      Förhastade slutsatser är precis som goda avsikter – Vägen till helvetet är kantat av dem.

      //Mr G

  3. Ge dig. Du svänger dig med teknikaliteter och matematiska uträkningar som inte säger någonting om verkligheten (Newtons lag och tröghetslagen GIVE ME A BREAK). Repet var förvisso ett skärp så där får jag ge dig halvrätt. Sedan angående höjden så går jag enbart på mitt eget ögonmått. Måhända var det högre än sex meter men jag tror snarare att det var mindre än sex meter om jag ska vara ärlig.

    http://www.kvp.se/nyheter/1.1641868/polisen-misstanker-kvinnan-holls-fangen

Kommentera

