Mr Galahad

Barnets bästa? //mr G

In Världen on 26 augusti 2009 at 8:07

Barnets bästa är led ordet, mao det är bättre för barnet i detta fall att leva på barnhem, fosterhem eller ännu värre beroende på varifrån barnet kan tänkas adopteras ifrån. (Mycket få svenska barn adopteras nämligen utan de flesta kommer ifrån Öststaterna, Thailand, Sydamerika etc)

Istället för att få chansen att växa upp i ett kärleksfullt hem med en mamma och en pappa som verklige vill ha barnet. Ingen kan säga hur längre en person (oavsett sjukdomar) kan leva så det är inte ett skäl till att neka adoption. Det vore en sak om kvinnan hade svår cancer eller någon annan dödlig sjukdom med transplanterad njure??

Min mamma fick leukemi när jag var 14, läkarna gav henne 1 år då och mitt liv rasade omkring mig men hon kämpade på levde ett fullt normalt och aktivt liv i 16 år till.

Ibland undrar jag vilka kvalifikationer de som sitter och funderar kring ett ”barns bästa” har.
Det finns hundratals fall där socialtjänsten gjort bedömningen att det var i barnets bästa att leva kvar med föräldrar som begår övergrepp är kriminella etc.
Fall som slutat med barnets våldtäkter, misshandel och i vissa fall död. (Minns Bobby, tjejen som bodde med sin pappa i ett tält ute i skogen medan han våldtog henne gång på gång, de barnen vars mamma torterade dem som vi kunde läsa om alldeles nyligen). De har alla beslut baserade på ”barnens bästa” bakom sig.

Så är ”barnets bästa” i det ena fallet att tvingas leva i misär och/eller övergrepp medan det i det andra fallet är att inte få bli en del av en kärleksfull familj??

Man borde vara jävligt glada för att det finns folk som vill adoptera för de är avsevärt mycket mer lämpade till att vara föräldrar än många av dem som kan få barn den naturliga vägen.

//Mr G

AB

  1. Sv: Jag håller fullkomligt med det. Jag tror att det oavsett kön finns tendenser för sådant beteende utifrån ens psykiskahälsa. Men jag tycker att det är ytterstviktigt att man oxå studerar och forskar kring kvinnans våld mot männen.

Kommentera

