Mr Galahad

Vidga era vyer, manshatare //Mr G

In Världen on 02 oktober 2009 at 14:43

Okej jag erkänner titeln är satt för att få uppmärksamhet.
Jag tror inte att alla som går på åklagarens linje är manshatare och det kan mycket väl hända att Daniel ”Papa Dee” Wahlgren är skyldig.

Men jag vill ändå dela med mig av en egen erfarenhet omkring det här med panikångest hos kvinnan du älskar och lever med.

För några år sedan så levde jag ihop med en kvinna som jag älskade över allt annat. Problemet för oss var att hon led av en psykisk sjukdom som hon senare fick diagnostiserad som borderline.
Detta tog sig uttryck i att hon isolerade sig och tvingade med mig in i isolationen (vilket inte alls ligger i min natur) samt att hon lite då och då fick panikattacker under vilka hon pendlade mellan att hota med självmord och att misshandla mig både verbalt och fysiskt.
Jag är ingen liten kille och sannolikt den sista de flesta där ute kan tänka sig skulle råka ut för något sådant här.
Med en bakgrund som dörrvakt, dryga 20 års kampkonst träning på hög nivå och med mina ca: 100 kg i blickfånget så har i stort sett alla som jag berättat detta för ganska svårt att förstå hur något sådant skulle kunna hända en sådan som mig. Helt kort kan jag säga som så att jag hellre tvingas försvara mig mot 10 beväpnade Hells Angels knuttar än mot kvinnan jag älskar, för hur försvarar du dig mot någon som besinningslöst slår, kastar saker och river dig. När allt du vill är att skydda henne ifrån den smärta och den ångest som du vet att hon känner. Du vet att det inte är hennes fel att hon slår dig men det hindrar inte skadorna och blodet och det lindrar inte smärtan heller.

Utifrån vetskapen om hur omvärlden ser på dig när de tror att det är du som misshandlar, trots att den enda som uppvisar skador är du. Hur de tror sig veta vad som försiggår, hur du försöker förklara dig för misstänksamma poliser som inte tror ett enda ord av det du säger. Trots blödande sår på dina händer efter att du försökt skydda dig ifrån kastat porslin. De som blir vittnen till dessa händelser skapar sig väldigt ofta egna versioner av vad som har hänt på grundval av hur det brukar vara, därför vill jag vidga era vyer med denna erfarenhet.

Av just denna anledning, pga min egen erfarenhet av just människor med panikångest så undrar jag om det inte kan finnas en viss substans i Andreas och Daniels berättelse.
Om mina grannar för några år sedan var så övertygade om att jag misshandlade min flickvän utifrån sina egna förutfattade meningar att de tom kom och hotade mig, så är det inte heller omöjligt Papa Dees grannar trodde sig se något som de i själva verket inte alls såg. Som Hans advokat säger ”Det var mörkt och mitt i natten”, hjärnan är extremt duktig på att kategorisera sådant vi ser utifrån våra insikter och åsikter, vilket faktiskt ganska ofta resulterar i helt felaktiga slutsatser och tom att vi lurar våra egna sinnen. Addera då mörker och långa avstånd så är det inte så himla enkelt längre.

Att Andrea inte pekar ut sin man som misshandlare kan bero på många olika ting, förutom den indrillade tanken om att hon anklagar sig själv, skyddar sin man etc etc så finns det faktiskt ytterliggare en annan möjlig förklaring en förklaring som många helt verkar bortse ifrån.

Han kanske inte gjorde det…

  1. […] nöjsamma erfarenheten att ha varit direkt eller indirekt inblandad i situationer när någon gått överstyr på grund av panikångest. Det är inget som händer varje vecka, men jag har upplevt det och vet hur förbannat knepigt […]

Kommentera

