Mr Galahad

Svininfuensan – En överlevares betraktelser. //Mr G

In Världen on 30 oktober 2009 at 9:39

Jag är ett av de konstaterade fallen och jag har överlevt veckan med 40-gradig feber och riktigt elaka huvudvärk.

Innan någon får för sig något i stil med ”jaja män som blir förkylda” så vill jaga tala om att jag är pappa till tre barn som alla går på varsitt dagis/skola. Vi får allt som går i vår familj och jag är också van vid att vara sjuk. Fördelen med detta är då förståss att vi sällan blir ordentligt sjuka, vi blir lite halvrisiga men det är allt. Dvs fram till i förra veckan.

I fredags insjuknade jag. Det hela gick oerhört snabbt och jag var på jobbet när huvudvärken slog till, efter en dryg timma hade den gått ifrån irriterande till fruktansvärd och jag bestämde mig för att köra hem eftersom jag inte kunde medicinera bort smärtan. 45 minuter senare har jag den första febertoppen och kan med nöd och näppe parkera bilen.
Detta fortgår under 4 dagar, en hemsk huvudvärk, värre än jag någonsin varit med om parat med 40-gradig feber gör att jag tillbringar tiden i sängen oförmögen till att ens titta på TV eftersom ljuset och ljudet ifrån den gjorde så ont.

Inga värktabletter kunde döva smärtan och febern påverkades inte heller nämnvärt under dessa 4 dagar. Inte ens nu 7 dagar efter att jag insjuknade är jag ännu inte helt frisk utan går med en störande huvudvärk hela dagarna.

Eftersom jag har 3 små barn i åldrarna 7, 5 och snart 2 så har sjukdomen tvingat mig till isolation för att de inte ska drabbas och det har inte varit särskilt roligt det heller. Läkarna har sagt att så länge jag har minsta symptom så ska jag hålla mig i denna isolation och nu när jag ändå mår hyfsat bra börjar jag riktigt hata denna isolation.

Det finns många därute som tycker att de inte ska vaccinera sig och det får väl stå för dem. Själv ser jag på det hela så här. Om du inte vaccinerar dig och sedan får influensan som man räknar ska drabba ca: 1,5 miljoner av oss, (dvs en person av 6, om vi inte vaccinerar oss) så drabbar det kanske bara dig. Men det kan också drabba din gamla granne, din systers spädbarn, en fullkomlig främling som råkar ha en sjukdom som gör att denne inte kan vaccinera sig eller någon annan som riskerar betydligt mer än att bara bli sjuk.
I mitt fall så verkar det som om min sjukdom även drabbat 6 andra personer direkt och säkerligen många fler indirekt exponentiellt räknat och eftersom jag blev så sjuk att jag tämligen snabbt isolerade mig själv och den enda tid jag därför kunnat smitta var under inkubationstiden. Så skvallrar det om hur fort det kan gå.

Vi har ett vaccin mot denna potentiellt dödliga smitta och jag skulle aldrig kunna se någon i ögonen igen som jag smittat och som förlorat någon kär pga att jag inte velat vaccinera mig ifrån början.

Hur många hinner du smitta innan du inser att du är sjuk?

//Mr G

  1. Med din argumentation antar jag att du vaccinerar dig mot influensan varje år eftersom den skördar betydligt fler dödsoffer. Och dessutom bör du ju då också vaccinera dig mot den ”vanliga” influensan i år.

    • Nej tidigare så har jag varit egoistisk och tänkt som så många andra att jag kan ta en förkylning eller en influensa.
      Men idag vet jag bättre, det är inte mig det handlar om utan de som inte kan ta sjukdomarna utan stora risker.
      Det handlar om små barn, gamla och andra svårt sjuka människor som i många fall inte ens får ta vaccinationerna eftersom att bieffekterna är för farliga för dem.
      Vad händer om de blir sjuka??

      Det finns en anledning till att man skjuter bredsidor mot just detta virus och vaccinerar brett, gratis och till alla.
      Kanske tycker du att allt detta bara är båg, iscensatt av AstraZeneka för att tjäna pengar och det kanske det rent av är. Men i så fall så har man lyckats lura samtliga västliga länders läkarexpertis och de regeringar som är satta att bedöma riskerna i samband med denna smitta.

      Kanske tycker du att en miljard svenska kronor är för mycket pengar för ett vaccin, men vänd på matematiken och fråga vad 1,5 miljoner sjuka skulle kosta samhället i produktionsförluster, sjukpenning och förlorade människoliv.

      Själv tycker jag att det inte ens är en diskussion, det är vår förbannade plikt att se till att vaccinera oss.

      //Mr G

  2. Det står nu 6000 mot 0 i antal dödsfall p.g.a. svininfluensan respektive vaccinet.
    Slutsats?

Kommentera

