Mr Galahad

Svar till Susanna Svensson hos Eva-Britt Dahlström //Mr G

In Världen on 19 november 2009 at 22:31

Jag har valt att publicera detta här hos mig eftersom fru nämndeman/politiker Eva-Britt Dahlström censurerar de som inte spelar hennes melodi.

Tack Susanna för ditt försök till att resonera.

Eva-Britt du vet precis varför jag valt att anonymisera mig själv. Från början gjorde jag inte det och det har min familj tvingats betala för eftersom det finns människor som tycker att det är rättfärdigat att hota meningsmotståndare till tystnad.
Att försöka smutskasta folk som väljer att vara anonyma av liknande skäl, med att säga att de måste gömma sig för sina familjer är riktigt lågt Eva-Britt.

Du har fel när det gäller PAS, långt ifrån alla forskare i dessa nationer du talar om har dömt ut PAS. Det finns åtskilliga anhängare till PAS både bland stora organisationer som APA (American Psykology Association) och bland kompetenta experter inom det aktuella området av rättsväsende och psykologi.

Sluta med att hänga upp er på vad som är ”godkända” dvs införda i DSM, diagnoser.
Skulle vi enbart ha forskat kring och låtit oss styrts av detta register så skulle idag vedertagna diagnoser som Aspergers, ADHD, PTSD mfl aldrig blivit godtagna eller ens upptäckta och 100 000-tals människor världen över hade fortsatt mått dåligt utan att ens kunna få en diagnos.
Först får någon en idé sedan prövar man den idén och efter det prövar man den i större skala och först därefter om idén håller för granskning kan den anses vara bevisad som trolig förklaringsmodell.
Psykologi är som du säkert redan vet uppbyggt av mer eller mindre kvalificerade gissningar baserade på, just det någon annans idéer.

I jämförelse med de flesta idag vedertagna diagnoser är PAS ett förhållandevis ungt begrepp även om APA (Ja samma som ovan) just nu överväger att införa PAS eller PAD som det då kommer att gå under i nästa revidering av DSM klart ca: 2012.

För övrigt så undrar jag hur du som nämndeman och folkvald politiker försvarar att hota dina läsare till tystnad för att de lyssnat till någon som inte velat skylta med sitt namn och bild och velat sprida den kunskapen. Yttrandefrihet någon, åsiktsfrihet kanske???
Är det så du tycker att vårt samhälle ska vara??

Själv styr jag min blogg enligt en enda regel, alla är välkomna att skriva vad de vill så länge de inte bryter mot någon av våra lagar. Då tar jag bort det aktuella inlägget men jag censurerar aldrig någon permanent.

//Mr Galahad

  1. PAS har ju som begrepp blivit att betyda nåt helt annat än vad PAS ursprungligen är.
    Från att haft betydelsen ”föräldraalienation” tolkas PAS idag helt enkelt som ”sjuka mammor
    som hindrar barn från att träffa sina pappor”. Det finns ju också skruvade tolkningar om
    att PAS skulle vara ett sätt att rättfärdiga vuxnas övergrepp mot barn, dessa tolkningar är dock så vidlyftiga att man helt enkelt kan avfärda dem som rena konspirationsteorier.
    PAS har aldrig varit en beskrivning på ett könsrelaterat problem och hur det blivit så här tokigt har jag faktiskt ingen aning om, kanske papparörelsen är delaktig i att tolkningen snedvridits, kanske är den det inte.

    Ett annat ord som i modern tid fått motsatta betydelsen är ”kylslaget”. Förr var det kylslaget på våren
    när vintern fick ge sig, det blev varmare. Nu för tiden betyder kylslsaget att det blivit kallare…

    För mig känns det bättre att lämna begreppet PAS och alla dess tolkningar därhän, jag tycker att ordet ”föräldrafjärmande” är mera gångbart. Det känns mera som att det då är ganska underförstått att det är en förälder som stöts ut ur ett barns tillvaro.

  2. Det här har jag missat.
    Jag kan inte mer är applådera över ett riktigt bra inlägg.
    Applåder till dig Susanna och till dig Mr Galahad för att ni valt att lägga ut detta.
    Jag hoppas det är många som läst detta.

  3. […] Svar till Susanna Svensson hos Eva-Britt Dahlström //Mr G  (Mr Galahad’s Blog) […]

Kommentera

