Mr Galahad

Varför utgår man ifrån att mannen skiter i kvinnan så länge han får doppa? //Mr G

In Världen on 18 januari 2010 at 14:35

Läste en artikel om Endometrios idag, en bra artikel som säkert kommer att hjälpa många kvinnor och deras partners att förstå vad de lider av och kanske hjälpa dem till ett bättre liv tillsammans.

Men det jag inte kan förstå är hur man tänkte när man valde den bild som gestaltar sjukdomen i artikeln.

En kvinna som uppenbart ledsen sitter naken på sängkanten medan mannen ligger och sover bredvid.

Bilden ger betraktaren känslan av att kvinnan ensam får bära denna smärta och att mannen struntar i den bara han får doppa eller något i den stilen.
Hade man inte lika gärna kunnat använda en bild där mannen försöker trösta kvinnan som dels har väldigt ont och dels har enorma skuldkänslor eftersom hon inte klarar av att genomföra samlag med mannen hon vill det med.
Den ena bilden spär på förutfattade meningar om män medan den andra kanske skulle visa en sannare bild av verkligheten. Så hur tänkte man egentligen?

Av den lilla erfarenhet jag har av sjukdomen så är det ett jätteproblem för flickorna eftersom de inte klarar av att ha ett sexliv, vilket de tror att de måste kunna ha för att kunna attrahera en man att vilja leva med henne. I många fall resulterar denna skam/ångest i självdestruktiva beteenden och andra negativa ageranden.

Kanske är det lågt av mig att irritera mig på bildvalet men tänk er själva vad som händer om man publicerar bilder på minoriteter, sexuellt avvikande individer, kvinnor etc etc, i svensk media där bilderna projicerar negativa stereotypa bilder av den minoriteten/könet etc etc.

Artikel om terrorism visar en äldre man i tuban (Som inte har något alls med artikeln att göra).
Artikel om kriminallitet visar en ung invandrarpojke.
Artikel om sexuella övergrepp visar en katolsk präst.

Ja ni inser säkert själva vad som skulle hända..

//Mr G

  1. Jag uppfattade inte bilden på samma sätt som du gjorde. Jag tolkade det inte som om mannen låg och sov. Jag tolkade den som om de inte ens haft sex. De hade försökt ha sex, eftersom båda ville, men det lyckades inte eftersom kvinnan led av den där sjukdomen. Båda var uppgivna och ledsna. Okej, det kanske var lite dumt att mannen inte tröstade kvinnan på bilden. Men båda var uppgivna och frustrerade. Bilden visade vilket helvete det är att leva i en relation där sjukdomen är närvarande. Hur frustrerande det är, och sprickorna det orsakar i förhållandet eftersom man inte kan dela samma slags närhet som ”normala” par kan göra.

    • Jo tack jag vet precis hur det är att leva med någon som lider av denna sjukdom men till skillnad ifrån den schablon som jag anser att bilden målar på män i allmänhet så fanns jag där för min dåvarande flickvän.

      Du kanske tolkar den annorlunda och det är väl i så fall jättebra, men den ögonblicksbild jag och flera andra jag pratat med om just denna artikel (eftersom jag störde mig på bilden) får av bilden är att kvinnan är ensam med sin sjukdom och inte får något stöd utav sin man.
      Enligt mig så är det bland annat sådant så föder stereotyper och förutfattade meningar som i sin extrema form tar sig uttryck i feminizm, AFA och SD grupperingar.

      Vi behöver inte sådana stereotypa och faktiskt i de allra flesta fall fullkomligt felaktiga bilder av verkligheten och media som har en sådan enorm genomslagskraft har ett jätteansvar att inte tillföra mer bränsle till de eldarna. Något som de idag snarare eldar på med bensin.

      //Mr G

Kommentera

