Mr Galahad

Polisen har svårt att identifiera offret när gärningsmannen är en kvinna.

In Världen on 01 februari 2010 at 9:33

”Stereotypa bilder av kvinnor försvårar polisens arbete”

Nationellt Centrum för Kvinnofrid NCK påstår i en ny rapport ”Våld i samkönade relationer – en kunskaps och forskningsöversikt” att:

”Förövaren i en lesbisk relation spelar ofta det kvinnliga offret, vilket leder till att polisen griper fel person”
Eleonora Stolt

Hon hämtar sina uppgifter ifrån det amerikanska forskar teamet Dena Hassouneh och Nancy Glass som skrev ”The influence of Gender Role Stereotyping on Women’s Experience of female same-sex intimate Partner Violence” där de slår fast att stereotypa föreställningar (Om de kvinnliga förövarna) försvårar ett professionellt bemötande av offren för våld i nära relationer.
De talar förvisso om våld inom samkönade förhållanden och då särskilt om lesbiska men de lärdomar de dragit är högst applicerbart på exempelvis våld inom heterosexuella relationer där mannen är offret.

De talar bland annat om hur det stereotypa synsättet av kvinnor som ”fredliga, icke-våldsamma och kärleksfulla” för förödande konsekvenser för både offren och rättsväsendet när de ska utreda våld i nära relationer.

Kroppsstorleken påverkar polisens bedömning, en mindre person antogs oftare vara offret och i lesbiska förhållanden antogs den ”butchiga” (dvs den mer maskulina av kvinnorna) vara förövare eftersom hon betedde sig mer maskulint än sin mer feminina part.

Tidningen Svensk Polis har i sitt senaste nummer en artikel om detta där kriminalinspektör Patrik Lillqvist, Familjevåldsenheten i Stockholm berättar om ett fall som handlar om grov fridskränkning och grov misshandel i ett lesbiskt förhållande.

”Förövaren förklarade att hon nyligen hade fått barn och att det slog slint, vilket blev en förmildrande omständighet, man såg tecken på ”den goda modern”.
Hon blev anhållen för grov misshandel istället för mordförsök. Efteråt visade det sig att hade haft samma beteende även innan hon fick barn”

Även detta rör sig om ett samkönat förhållande mellan två kvinnor men det finns inga anledningar till att tro att det skulle vara någon skillnad mellan en kvinnas våld mot en annan kvinna och en kvinnas våld emot en man.
Så jag säger tack NCK, för att ni talar om för polis, rättsväsende och samhället att kvinnor trots allt kan vara förövare även om de är mindre, svagare och är tillsynes helt vanliga tjejer och offren kan vara både större och ”butchigare” dvs maskulina, de kan tom. vara män.

//Mr G

  1. Snälla du kan du inte skicka länkarna till Unnis blogg då jag inte får yttra mig om kvinnors misshandel där längre.

    http://www.unnidrougge.com/2010/01/28/hjalpa-och-stjalpa/comment-page-1/#comments

  2. Tackar!

    Även om det nu inte gick fram riktigt hos blogginnehavaren sas? Ja jag vet inte men just nu verkar Unni mer än lovligt ”disträ”. Hon läser uppenbarligen inte kommentarer och länkar utan härskar bara i mitt tycke urskillningslöst.

    • Ja föga förvånande så publicerade hon inte mitt inlägg.

      Enligt mig så finns det två typer av människor som håller på så, när det är sansade väluppbyggda inlägg med sakliga argument som skrivs.

      Den första har inte förmågan att bemöta sådana argument eftersom de saknar kunskap eller erfarenhet i ämnet alternativt så är argumenten helt enkelt för bra.
      (Vi kan nog anta att Unni inte faller inom dessa ramar)

      Den andra är de som inte tål att bli ifrågasatta och i synnerhet inte av fakta och sakliga argument som är svåra att bortse ifrån för läsarna.

      //Mr G

  3. Hon har nu publicerat och jag måste säga att jag är nöjd såhär långt.
    (Den enda sanna…)

    Ja riktigt vilken kategori Unni tillhör har jag inte riktigt fått kläm på. Men vi får väl se om det kommer en ursäkt. Eller om hon tillhör de som inte kan ta ansvar för sina handlingar, inte kan ha fel och aldrig kan be om ursäkt.

    • Jag har skrivit ytterliggare ett inlägg hos henne, främst riktat på ”Howling Woman” som verkar vara just det, en ylande kvinna. 😉

      Måste säga att jag hade fel angående Unni och ber därför om ursäkt för ovanstående kommentar…
      Jag hade fel vilket glädjer mig..

      //Mr G

  4. Na du hade nog inte helt fel då hon dröjande och på nåder ”godkände” din kommentar…och fortsättningen…ja vad säger man? Logik, saklighet och förnuft has left the building…

    Vilken kategori det rör sig om lämnar jag därhän som sagt men beteendet är allt för välkänt (tyvärr)

    Det är jag som bestämmer vad som är relevant att ta upp i sammanhangetoch och hur (tolkningsföreträde) och kniper du inte så kommer några intetsägande förolämpningar (förlöjligande)…och du har bara dig själv att skylla för dylik behandling (påförande av skam och skuld) och fattar du inte varför orkar inte jag förklara (för att jag inte kan) och räcker inte det så ska jag nog se till att få tyst på dig. Been there, done that och vet att det bara är avlägsna sig som gäller.

    Och här passar det bra med lite nostalgi

  5. All respekt har du för att du lyckas fortsätta ”hålla huvudet kallt” i dina kommentarer där, vilket iofs inte är förvånande då det är det intryck jag fått av dig som person.

    • Tack Mia, men du ska veta att det är åtskilliga metrar med kommentarer jag raderat efter att ha skrivit dem och i processen lugnat ned mig.
      Vi är bara människor och tillslut får den mest timida av oss ändå nog av skitsnacket och slår tillbaka vilket då tar oss raskt tillbaka till ruta ett med ett skyttegravskrig som ingen kan vinna.
      Trots allt så är dialog den enda chans vi har att förändra samhället och om man ska lyckas med det så gäller det att hålla huvudet kallt och hålla sig till saken utan personangrepp.

      Bit ihop och ta det lugnt 🙂

      Kram på dig
      //Mr G

  6. Jodå, det har jag också lärt mig. Nu var det emellertid så att hon var tydlig med att jag skulle tystas (vilket jag i detta sammanhang väljer att ta som en komplimang). Så mycket för det fria ordet som sagt och yttrandefrihet (skrämmande om man begrundar).

Kommentera

