Mr Galahad

Kittlades av sin pojkvän – 5 minuter senare stod polisen vid dörren

In Världen on 16 februari 2010 at 8:22

20-årige Emma behövda boka ett besök på vårdcentralen och använde deras ring-upp tjänst, medan hon väntade började hennes jämnårige pojkvän Alexander busa med henne och på något sätt kom de mitt i buset åt svara knappen på telefonen precis då vårdcentralen ringde. Emma skrek, kiknande av skratt som man gör om man blir kittlad och sa dessutom precis som man också gör, åt sin pojkvän att sluta kittla henne.

5 minuter senare står 2 polismän vid deras dörr och bankar. När Alexander öppnar dörren så blir han bryskt beordrad att sätta sig ned med händerna på knäna.

”Om han inte öppnat tror jag att de hade slagit in dörren, säger Emma. Polisen sa åt Alexander att sätta sig ner och lägga händerna på knäna”

Det tog en stund att reda ut missförståndet och undertiden tvingades Alexander alltjämt sitt där med sina händer på knäna, misstänkt för vår tids kanske mest skuldbelagda brott, kvinnomisshandel.

Nu kanske du tycker, ja vadå det löste sig ju tillslut, det var ju bra att de ringde för att vara säkra.

Visst det ÄR bra att vårdpersonal vågar ringa på sådana här saker absolut. Men jag undrar om det verkligen kan vara så svårt att höra skillnad på en kvinna i nöd som blir misshandlad och en kvinna som blir kittlad?
Personligen så är jag övertygad om att de flesta av skulle dra samma slutsats, eftersom det är det första vi kommer att tänka på när vi hör något dylikt. Att hon skulle vara kittlad skulle vi aldrig ens tänka på eftersom vi blivit indoktrinerade att misstänka misshandel och övergrepp framför de mer logiska och antagligen avsevärt mycket mer förekommande buset mellan två kära ungdomar. Vad ska vi missuppfatta nästa gång, en kvinna som skriker i extas under sexakten?

För att ställa resonemanget på sin spets skulle vi kunna säga så här.
Om det istället var en man som skrattade, kiknade och i panik skrek ”sluta” åt sin kvinna och du hörde det. Vad skulle du då misstänka, misshandel eller något helt harmlöst?

AB

//Mr Galahad

  1. Jag kan säga att när min pojkvän kittlar mig så vrålar jag och skriker sluta och förra veckan faktiskt så slutade han för han kom på det att ”undra hur grannarna uppfattar detta”. De kanske inte var så lätt att höra skillnaden och i telefon dessutom, sen kunde polisen tagit det lite lugnare kan jag tycka…

Kommentera

