Mr Galahad

Är synskada också ett skäl att avvisa någon ifrån en krog?

In Världen on 22 april 2010 at 9:28

Ja det tyckte tydligen den ordningsvakt på Swing i Borås som avvisade Michael Lindeberg, 34 år.

Han snubblade vid entrén och då tyckte ordningsvakten att han var för full men efter att Michael förklarat att han led av en synskada så blev han alltså avvisad med argumentet att lokalen inte var anpassad för synskadade.

”Nähä. Hur ser en anpassad lokal ut? Inga möbler? Ledstänger överallt? Ljusramper? Tänkte Michael. Och blev heligt förbannad.

– Men jag höll mig. Började inte käfta. Lät mig fösas ut på gatan av vakten. Och kände mig fruktansvärt kränkt.”

Händelsen är anmäld till DO som nu utreder ärendet.

”– Om han blev avvisad på grund av sin synskada är det inte okej, den förklaringen duger inte, säger Anna Fritshammar, handläggare på DO.”

Personligen tror jag att det ligger ett annat skäl bakom avvisningen med tanke på att man svårligen kan tänka sig att en krog skulle ge förhållningsregeln ”släpp inte in några synskadade” till sin ordningsvakter.

På min tid gällde det snygga tjejer, täta killar och inga invandrare, vad som gäller nu kan jag bara spekulera i men jag kan tänka mig att det i stora drag är samma skit nu som då.

//Mr G

Kommentera

