Mr Galahad

Det är dags att kartlägga de nedlagda domarna i sexualbrottsfallen

In Världen on 27 maj 2010 at 13:37

Johann Binninge,Monica Pernroth, Jenny Beltran och Susanne Flyborg ifrån rättssäkerhetsorganisationen (RO) skriver i en debattartikel publicerad i Dagens Juridik om den bristande rättssäkerheten i vårt land.

Man menar att eftersom så många fall av denna karaktär läggs ned så vore det ur samhällsintresse att kartlägga skälen till dessa nedlagda förundersökningar (FU). De skriver bla annat om ett av dessa nedlagda FU.

Ett exempel av många av dessa nedlagda ärenden, handlar om en man som hörde av sig till oss. Han häktades direkt efter anmälan, i fem dagar mot sitt nekande för våldtäkt på en före detta arbetskamrat. När polisens utredare i ett senare skede – det gick ett par veckor – granskade hans mobiltelefon, fann de sms från målsäganden som avslöjade att hon ville träffa honom igen, efter att de hade haft sex. Den tilltalade ville inte det och målsäganden blev arg och kände sig kränkt. Ärendet lades ned då brottet inte gick att styrka.
Men fallet finns där, i den beräknade statistiken om de 20 000 våldtäkterna i Sverige. Mannen anmälde aldrig för falsk tillvitelse, han var knäckt över anklagelsen, ville gå vidare och bara glömma händelsen. Eftersom kvinnan aldrig medgav att anmälan var en lögn, drev inte åklagaren fallet heller. Brott om falsk tillvitelse går därmed aldrig att styrka.

Ingen vet idag hur det egentligen ligger till vilket utnyttjas vilt för olika spekulationer som i praktiken helt saknar grund. Bla annat påstås ju alla dessa nedlagda FUs bero på att ingen tror på kvinnorna, något som emot sägs av Angela Aholas rapport om könsdiskrimineringen mot män inom rättsväsendet. Hon slår bland annat fast att kvinnliga vittnen/offer generellt bedöms som mer trovärdiga  än deras manliga motsvarigheter.

Då det är av en synnerlig vikt att vårt rättsväsende verkligen är blint och inte låter sig påverkas av subjektiva saker så känns det som en mycket god idé att skapa sig en uppfattning om hur detta verkligen ligger till.

Det torde vara bra mycket mer intressant och viktigt att få forskning kring detta  än om trumpeten ur ett könsperspektiv, något som hittills kostat oss skattebetalare minst en halvmiljon.

//Mr G

  1. Tack för en intressant blogg!

    • Nej jag vill tacka dig som läser.
      Jag skriver för att jag inte kan hålla käft om allt det sjuka och rättslösa jag ser i vårt samhälle och jag vill påverka detta samhälle åt en riktning som gör det till ett bättre samhälle för mina barn att växa upp och leva i.

      Tack!

      //Mr G

  2. Och jag är så glad över att du gör det 🙂 Jag tycker att många bloggare är beundransvärda, bloggare som skriver om ”obekväma” ämnen och lägger ned sin tid och själ på något som (än så länge) inte engagerar så väldigt många människor (fast samtidigt fler än man kanske tror). Jag tror att många är -det låter arrogant men jag skriver det ändå- oupplysta, men förhoppningsvis går det att väcka dem. Det känns dock verkligen som att ni duktiga bloggare kämpar i motvind. Men långsamt, långsamt värvar ni fler till er sida, med hjälp av logik och.. faktiskt helt enkelt sunt förnuft. Med ”er sida” menar jag alltså sidan som är intresserad av verklig jämställdhet med samma rättigheter och skyldigheter för alla. Helt enkelt rättvisa.

    Jag bidrar själv inte med mycket, men jag försöker sprida det ni skriver om till mina bekanta, att det åtminstone finns väldigt mycket att ifrågasätta, mycket att fundera över. En nära bekant sa till mig att om man tittar på våld i nära relationer så är män de som slår i 98% av alla fall, kvinnor 2%. Jag tappade hakan. Försökte dock fråga var dessa siffror kommer ifrån, jag menar 98-2, WOW. Det visade sig att hon inte visste, hon hade hört det någon stans. Så jag skickade ca 10 vetenskapliga artiklar från olika länder som visar det du redan vet och som jag redan vet, till henne plus ett par länkar. Fick dock inget svar.

    Och angående att ifrågasätta. Läste bl a på Pelle Billings blogg om Birgitta Ohlssons debattartikel i aftonbladet. (Länkar till Pelle, inte till aftonbladet) http://www.pellebilling.se/2010/05/ohlson-saknar-kunskap-om-man/
    Jag frågar som många andra, hur kan en politiker och EU-minister komma undan med att skriva en sådan här debattartikel, utan att stöta på ett massivt motstånd?
    ”Vi vill ha det som män alltid kunnat få, men som våra mormödrar inte ens kunnat drömma om i Hollywood-filmer.” Vad lever hon i för värld? Sedan hinner hon även väva in ”unkna karlar”. Alltså, bara i Sverige… Suck.

    Hur som helst, ville bara säga att du är viktig!

    /Annapanna

    • Oh tack Annapanna!! :o)

      (Du ska få ett mer utförligt svar men jag hinner inte just nu)

      Kram på dig

      //Mr G

Kommentera

