Mr Galahad

Vådan av idoliseringen av medborgargarden

In Världen on 30 maj 2010 at 21:40

I helgen skedde en grov misshandel som sätter pekfingret rakt på en punkt i debatten som få vill tala om.

För en tid sedan hängdes ett antal brottslingar ut på nätet, mestadels var de sexbrottslingar men det förekom också andra. Detta startade en debatt om det riktiga i detta och i vissa perifera delar av denna debatt dök ämnet medborgargarden upp.
Det visade sig att det finn en otroligt stor acceptans för denna typ av ”ta lagen i egna händer” attityd, tom när den representeras av organiserade, grovt kriminella ligor.

Det aktuella fallet av denna typ av kriminalitet bejublas på vissa håll och citat som dessa förekommer på flera håll.

– ”har det blivit lite gaturättvisa äntligen?”

– ”Nästan så man ska skicka blommor till dem som utförde misshandeln! BRA GJORT!”

– ”Keep up the good work”

– ”Guldstjärna på alla som spöar våldtäktsmän”

Notera att den påstådda våldtäkten skedde i helgen och att man gått enbart på flickan historia och utifrån den spelat advokat, domare och skarprättare. Misshandeln var grov och det talas om att mannen fick båda sina armar avslagna.

Utifrån vad som hänt denna man efter en påstådd våldtäkt på en fest där alkoholen enligt uppgifter ska ha flödat friskt. Kan man spekulera i vad som skulle hända den dömda våldtäktsmannen eller barnvåldtäktsmannen efter att han avtjänat sitt straff och kommer ut i samhället igen.

Hur många ”goda medborgare” skulle då ta det som sin uppgift att utdela av sin egen form av ”rättvisa” mot denne individ som alltså rent juridiskt skulle anses vara en människa fri ifrån skuld mot samhället. En, tre, hundra eller skulle antalet hormonstinna, känslostyrda neandertalare till hårda killar överstiga tusentals?

Tyvärr så tror jag att det förhåller sig just så. Det finns det bevis på vilken kväll som helst på krogen. Det är den där typen av kille som alltid är beredd att komma till vilken som helst kvinnas försvar oavsett situation.
Jag har själv varit med och brutit många sådan slagsmål där det senare visar sig att kvinnan startat en situation med våld och när mannen försvarat sig så kliver dessa ”vita riddare” fram och ger sig på killen trots att han faktiskt har all rätt att försvara sig även om den som misshandlar honom råkar vara en kvinna.

Jag har varit med och vittnat mot ett dussin eller så sådana individer under min relativt blygsamma tid i dörren.

Därför skrämmer det mig ordentligt när folk börjar prata om det där med att hänga ut och ta lagen i egna händer, jag vet så väl att det oftast drabbar de som inget har med saken att göra eller som faktiskt inte gjort sig skyldig till brott.

Att folk anser sig ha rätt att ta till grovt våld inte för att fånga, hålla kvar en flyende gärningsman utan för att straffa en individ som kanske eller kanske inte begått ett brott överhuvudet taget. Är rent rättsvidrigt och inte så lite infantilt eftersom man då lägger sitt eget öde rättsligt sett i händerna på en människa som faktiskt kan ha ljugit om vad som skett eller kanske väljer att inte berätta hela sanningen om händelsen. Dessa två herrar som nu misshandlat denna misstänkta våldtäktsman kommer med största sannolikhet att dömas för grov misshandel utifrån ett påstående ifrån en 18-årig flicka. Om det inte finns vittnen till den påstådda våldtäkten och teknisk bevisning inte kan visa att brott skett så finns det en relativt stor chans att förundersökningen läggs ned och ”de vita riddarna” istället får spendera de närmsta året eller så bakom galler.

Nu kanske du tycker att jag har helt fel och att det borde vara skottpengar på våldtäktsmän och alla som begår sexbrott mot exempelvis barn. Men då skulle jag vilja fråga dig om du skulle skjuta din egen bror eller pappa eller son? Enbart för att någon människa du inte vet något om säger att något hänt på ett visst sätt. Det är långt ifrån okänt att lögner sker och att i synnerhet unga flickor använder våldtäkt som ett slags hämndkort att läggas när de känner för det. De är för unga för att förstå konsekvenserna men gamla nog att bli straffade för dem. Det kanske krävs att en nära vän eller släkting hamnar i en sådan situation för många att förstå hur fel det är att hänga ut och själva straffa människor istället för att låta rättsväsendet, oavsett hur fel det ibland blir även där, sköta rättskipandet.

Av en händelse fick jag besöka ett av landets toppsäkrade anstalter härom veckan och jag fick veta en del om hur många av dessa fångar beter sig och lever sina liv bakom gallren. (Det finns för övrigt inga galler alls på denna anstalt, det är bara ståldörrar och larm) De arbetar, bla med att packa de plåster jag sätter på mina barns småsår, studerar, lär sig yrken och går i olika vårdinitiativ. Faktum är att på denna anstalt så fanns det bara en ytterst liten marginell grupp som inte frivilligt sysselsatte sig med någon form av aktivitet och det var psykiskt sjuka individer som anses vara för farliga för att få vara i sin grupp av interner.
Jag trodde i min enfald att man tvingade internerna att arbeta och att de därför gjorde ett ganska slött och oengagerat arbete men det visade sig vara precis tvärtom. All aktivitet är frivillig och de allra flesta gjorde ett mycket gott arbete med ett stort engagemang och en stor känsla för att resultatet blev bra. Min följeslagare berättade om en intern som av misstag märkt 300 förpackningar med fel klistermärken och när detta misstagen uppdagades så bad han i princip om ursäkt för sitt misstag på sina bara knän och fortsatte att arbeta halva natten för att försiktigt dra bort klistermärkena ifrån förpackningarna och ersätta dem med de rätta.

Jag vet inte hur ni andra känner det men jag var i alla fall imponerad. Sådant engagemang hittar man inte särskilt ofta och jag hade inte förväntat mig att finna det bakom murarna till ett av landets säkerhetsbunkrar.
Upplevelsen har bara vidare cementerat min åsikt om att kriminella enbart är trasiga människor som av en eller en annan anledning hamnat snett men som kan komma rätt igen med rätt sorts hjälp och då menar jag i princip alla typer av kriminella möjligen med undantag för de som är psykiskt sjuka. Då de kanske aldrig blir friska nog att kunna leva bland oss övriga.

Det finns inga monster – bara trasiga människor.

AB Expressen Metro UNT Vasabladet

//Mr Galahad

  1. Tycker inte det är det minsta konstigt att folk tar lagen i sina egna händer. Jag hade bara gjort det om någon gett sig på min pojkvän,dotter/son eller familj, inte annars. Men om någon skulle göra mitt barn illa skulle jag inte tveka.
    Dessutom är det inte så att det är vanligast att tjejer ljuger om våldtäkter utan vanligare att de faktiskt skett.
    Sen skiter jag fullständigt i om mördare, våldtäksmän etc är ”duktiga” och jobbar i fängelset! Konstigt vore det väl annars? Bra sätt att fördriva tiden på… Ska jag tycka att det är bra människor då trots att de våldtagit ett barn eller mördat någon då t ex? Det är fortfarande avskum i mina ögon. Finns ingen anledning att ömma för de som förstör vårt samhälle. Jag är också trasig inte fan blir jag kriminell för det. Det är ett jävla daltande i Sverige till höger och vänster, utan dess like.

    • Okej, låt oss nyansera ditt uttalande lite då. Om din son, dotter, flickvän berättar för dig att någon gjort något brottsligt mot dem så anser du alltså om jag tolkat dig rätt att du är inom din fulla rätt att själv begå övergrepp mot en annan människa på grund utav det? I en perfekt värld där allt är svart/vitt och ingen ljuger så skulle det kanske vara ett acceptabelt tillvägagångssätt men eftersom nu världen inte ser ut på det viset så kan vi inte heller acceptera något sådant.

      Såg du ”Häng dom högt” med Clintan i helgen? Om vi tillåter sådan ”vigilante justice” så är det bara tidsfrågor innan helt oskyldiga människor blir utsatta för övergrepp av sådana som dig som tycker att ni ”skyddar” nära och kära. I själva verket så skyddar ni ingenting eftersom brottet i vart fall redan är begånget utan det ni då gör är att ta hämnd, en högst egoistisk sådan dessutom.

      Har aldrig sagt att det är vanligast utan att det händer och inte är ovanligt.

      Ja det var vad jag trodde med de uppvisade alltså ett engagemang jag inte trodde att de hade, dvs jag hade förutfattade meningar om hur deras arbetsmoral skulle vara.

      Är det inte rimligt att sträva efter att den som begår ett brott ska komma ut som en bättre individ än han var när han begick brottet? Utifrån det så måste man starkt ifrågasätta den attityd du uppvisar, ”det är ett jävla daltande i Sverige”. Något jag inte tror att någon som spenderat tid i en fängelsecell håller med om. Målsättningen måste alltid vara att omdana den kriminelle till en funktionell del av samhället under den tid som han satts i fängelse. Ingen har någonsin blivit en bättre människa av att bli behandlad som ett monster eller ett djur vilket jag misstänker att du tycker att vi borde göra.
      Som sagt det finns inga monster bara trasiga människor, vissa av dessa människor har tur och får hjälp med att klara av livet innan de hamnar snett. Andra får inte det och hemfaller ibland då till brott som efterhand eskalerar. Med rätt hjälp har de trots detta alla möjligheter att komma ut och bli en fruktsam del av samhället efter avtjänat straff.

      Eller föredrar du den amerikanska modellen av tuffa fängelser, straffarbete och världens högsta återfallsfrekvens istället?
      //Mr G

  2. Klart man ska se till att de kommer ut som bättre människor men eftersom vård i Sveriges fängelser är frivillig och många t ex våldtäksmän och peddos väljer att inte ta den så tror jag inte de är bättre människor när de kommer ut.
    Läste i tidningen i förra veckan om en snubbe som åkt fast för att ha försökt att sälja två 17-åriga tjejer. Han har tidigare suttit inne för våldtäkt och sexuellt utnyttjande av minderåriga och något mer som jag inte kommer ihåg. Han väljer att inte ta vård, hur ska man göra då för att han inte ska återfalla och förstöra ännu fler liv?
    Och jag skiter i att det är oacceptabelt och att det är en egoistisk hämnd, våldtar någon min dotter så kommer jag hämnas. Jag hade gärna tagit fängelsestraff för att få veta att den personen inte kan göra det mot någon annan.

    • Visst gör du det men beakta då två ting.

      1. Då är du inte bättre än den som gjorde din dotter illa.

      2. Då kommer du dessutom inte att finnas där för din dottern när hon troligen behöver dig som mest.

      Är hämnden då värt det? Missförstå mig rätt nu, jag skulle också vilja ta livet av den som gjorde något av mina barn illa.
      Men det som skiljer de flesta kriminella ifrån övriga befolkningen är dålig impulskontroll pga olika orsaker.

      Dessutom så vet jag som ett faktum att de allra flesta väljer att ta terapin pga av vissa tvingande åtgärder ifrån kriminalvårdens sida.

      //Mr G

  3. Jag håller med dig om att det på ett sätt givetvis är idiotiskt (spec. att inte vara där för min dotter) men samtidigt vette fan om jag hade kunnat hålla mig från att göra något om inte samhället gav han ordentligt med straff.
    Men suck….det är ingen lätt grej och jag mår på riktigt illa bara av tanken att någon skulle skada en anhörig till mig. Usch…

Kommentera

