Mr Galahad

Greed is good

In Världen on 29 juni 2010 at 10:33

När ett äkta par skiljs åt så ska en bodelning göras och alla gemensamt ägda tillgångar skall delas lika mellan makarna.

Ofta sker stora konflikter i samband med dessa bodelningar och då i synnerhet i de fall där den fd frun stämmer sin fd man på pengar som hon anser att han har gömt undan eller borde ha.

Att man som familj gemensamt tjänat ihop pengar som man sedan givetvis ska dela om man ska gå skilda vägar är det nog får som har åsikter om men när en förmögen man gifter sig så händer något märkligt.
Då räknas inte de gemensamt intjänade tillgångarna utan allt som familjen äger oavsett om merparten av dessa tjänats in av mannen långt innan frun kom in i bilden. Exempelvis är detta fallet i Hedman vs Graf konflikten.

Det finns givetvis verktyg för den man som vill gardera sig mot sådana kallduschar, ett av dem är äktenskapsförordet.

Men för att vara helt ärlig, om jag går till mig själv så känns det ruskigt avlägset att inför bröllopet planera och agera för en eventuell skilsmässa. Man litar liksom på sin blivande fru att hon inte förvandlas till en girig kärring som vill krama ur varje sekin ur den man som man får anta hon älskade en gång. Annars måste man ju fråga sig om det var mig eller mina pengar hon älskade?

Det finns dock de som drar det ännu längre.

Michael Douglas exfru sedan 10 år, Diandra Luker kräver honom på hälften av intäkterna ifrån den nu bioaktuella Wallstreet 2 med motiveringen att det är intäkter ifrån en spinoff på en film som han gjorde medan de var gifta.

Att hon redan fått 350 miljoner dollar i skilsmässan för 10 år sedan räckte tydligen inte, kanske är de pengarna slut nu vad vet jag.

Om samma förutsättningar skulle gälla exempelvis en fastighetsägare så skulle alltså det innebära att all hyra och eventuella intäkter ifrån försäljning av fastigheter som köptes under äktenskapet. Alltid skall delas mellan makarna oavsett när dessa intäkter görs. Så först ska mannen dela hälften av sina tillgångar (Märkligt nog så bidrar sällan fruarna med egna tillgångar i många av dessa fall) och sedan ovanpå det dela alla tillgångar som uppkommer som effekter eller vid försäljning av den hälft som mannen då fortfarande äger efter skilsmässan..

Det är sjuk och girig värld vi lever i och det är kanske så att vi män som tjänat lite pengar ska akta oss för att gifta oss för kärleks skull. Bättre då att skriva kontrakt om viss betalning för vissa tjänster.

Men vänta nu det där påminner mig om något i brottsbalken???

//Mr G

  1. Sjukt hur människor förändras… gick igenom en skilsmässa och blev skinnad till mina bara skinkor.
    Nu kan jag bara gnälla på forum och lägga in kommentarer. http://www.skilsmassa.eu är ett jäkligt bra forum för sånna som oss…

  2. Jag har råkat ut för exakt det du tar upp om fastighet. Här i Sverige för några år sedan!

    Vid skilsmässan tog jag över den gemensamma fastigheten, belånad långt över marknadsvärdet vid den tidpunkten, enligt oberoende anlitad fastighetsvärderare (utsedd av dåvarande hustrun).
    Hon ville inte ha huset, då det innebar en stor ekonomisk risk att ta över det med lånen som var större än marknadsvärdet. Och vid den tidpunkten fanns det ingen utsikt för en positiv utveckling av fastighetspriset i den regionen.
    Eftersom jag mot förmodan ändå fick ta över lånen på huset (men med uppskruvad ränta pga dålig säkerhet), trots att det då var överbelånat mot marknadsvärdet, så tog jag över huset utan att kompenseras i bodelningen för den faktiska förlust det stod för vid tidpunkten. Allt väl dokumenterat i bodelningspapper, skrivna av hennes advokat, och i värderingsutlåtande för huset, vilka vi båda skrivit under.

    Några år senare, efter för länge sedan avslutad skilsmässa och bodelning, utvecklades trots allt fastighetspriserna positivt och vissa förändringar i mitt liv gjorde det nödvändigt att sälja huset, vilket då mot alla förmodan kunde göras med en hyfsad vinst.

    Jag fick direkt då krav från f.d. hustrun att hon och barnen skulle ha större delen av vinsten (inte ens ”moderata” 50%), eftersom vi köpt huset ihop och förvaltat det under 10 år tillsammans, innan skilsmässan!!! Med våra två barn ansåg hon att jag, hon och barnen alla skulle få 25% andel var av vinsten på husförsäljningen, dvs jag 25% och hon 75%!
    Hon både anlitade advokat samt manipulerade, PAS:ade, barnen i att försöka pressa detta ur mig genom väldigt tuff hård känslomässig utpressning.

    Rättsläget var ju stjärnklart att vinsten från husförsäljning till 100% var min, med allt väl dokumenterat i bodelningspappren, och hon fick inte ett öre från det. Men naturligtvis har mina barn efter husförsäljningen fått lite extra pengar några gånger då och då, då denna husvinsten gjorde det möjligt för mig.
    Resultatet från detta blev att f.d. hustrun, mina barns mamma, ändå kände sig lurad och fullföljde den påbörjade PAS:ningen, så jag i stort förlorade all kontakt med mina barn!
    Och mina barn är än idag övertygade om att jag lurat deras mamma och dem på vinsten från husförsäljningen, som de är säker på att de skulle ha del av!!! Fast de bodde heltid hos mamman (och i stort aldrig besökte mig) ansåg de att huset även tillhörde dem ekonomiskt!?

    Hade jag istället sålt huset med stor förlust hade hon ju självklart inte erbjudit sig att dela på förlusten (och naturligtvis skulle jag aldrig kommit på en sådan tanke heller)!

    Så en del kvinnor anser att de har rätt till allt under alla omständigheter, samtidigt som de själva inte tycker de har något ansvar eller skyldigheter – är väldigt märkligt!

    • Tragiskt historia om än inte särskilt förvånande.

      ”Himlen har ingen vrede likt kärlek vänd i hat, helvetet inget raseri likt en försmådd kvinna”

      Barn ifrågasätter ej heller det mamma säger då varje barn givetvis tror att deras föräldrar inte ljuger för dem.
      Av just den anledningen är det ett så otroligt övergrepp att manipulera barn på det vis som du beskriver.

      //Mr G

Kommentera

