Mr Galahad

Ger relationsrådgivare en misshandlad kvinna rådet att stanna kvar i relationen?

In Världen on 02 augusti 2010 at 16:31

Eller gäller det bara män som misshandlas??

”Jag har ett skitjobbigt problem. Min fru är väldigt arg av sig. Ja, helt ärligt: hon slåss.

Jag som är stor och stark och dessutom man, skulle aldrig få för mig att ge tillbaka. Jag vet att det kan få fruktansvärda konsekvenser, och dessutom sitter det djupt att man slår inte en tjej.Men nu orkar jag snart inte med fler utbrott och mer våld. Flera gånger i månaden tar hon till knytnävarna eller örfilar mig, drar mig i håret eller sparkas. På jobbet får jag skylla på hantverksskador och idrottsskador, när kollegorna undrar över mina blåmärken. Därför frågar jag dig, Eva, tror du det blir bättre om jag brottar ner och håller fast henne tills hon lugnat sig?

Torben”

Eva Ruszs råd: ”Om Torben får en örfil, kan han ta tag i fruns hand och säga: nu får du sluta. Men han får inte misshandla henne.”

Att polisanmäla henne för misshandel och fridsbrott var tydligen inte ens något att överväga?

@Torben om du läser det här:
Jag har varit där du är. Jag stannade kvar, jag tyckte synd om henne och ville ju bara hennes väl. Det förintade nästan mig och jag lever fortfarande idag med sviterna av denna mentala och fysiska misshandel trots att det har gått 5 år sedan jag lämnade henne.

Mitt råd till dig är: Gå först och försök reda ut hennes problem efteråt, lyckas hon (det tar flera år av terapi) så har du fortfarande valet, gå tillbaka eller gå vidare men du slipper skiten under tiden. Har ni barn ihop så är det givetvis komplicerat men dina barn och du har rätt att må bra, frågan är dessutom om hon är lämplig som förälder om hon misshandlar dig. En dag är det kanske barnet som får ta skiten du stått ut med.

//Mr G

  1. Konstigt att en misshandel på sin man av en kvinna inte anses lika farlig som om det är tvärtom.
    Finns aldrig någon anledning att acceptera misshandel.

  2. Håller med dig, det är lustigt att det ska daltas väldigt mycket när det är en kvinna som slår sin man men när det är omvända roller så är det helt plötsligt lika illa som jordens undergång eller något.
    Feminister pratar väldigt mycket om jämställdhet men den här gången är de väldigt tysta. Hmm…

    • Ja det skulle vara oerhört intressant att höra en av dessa feminizters åsikter om Evas råd.

      //Mr G

  3. Galahad, du har helt rätt. Så vrickat har det alltså blivit att en relationsexpert förringar kvinnans våld mot mannen. ”Ta hennes hand, men misshandla henne inte!”

    Vilket absurt råd. Det är mycket långt kvar tills vi uppnått jämställdhet avseende partnervåld.

  4. Men lilla gumman, inte får du slåss *Pang* där åkte han på en rak höger!
    Men lilla pluttan, jag sa ju att du inte får slåss *AJJJJ*, där åkte en tand.
    Men lilla tjejen….

    Vad är detta för jäkla relationsexpert!
    Hur kan hon bara sitta och negligera en människas liv?
    Någon som tror att en kvinna hade fått ett liknande svar?

Kommentera

