Mr Galahad

Hade Annica fått ersättning utan den friska dotterns kamp?

In Världen on 29 november 2010 at 20:38

Eller den mediala uppmärksamhet som hennes kamp orsakade?

Det är högst relevanta frågor att ställa sig nu när Annica äntligen fått bli det alla vi andra sedan september funnit för oomtvisteligt, nämligen sjuk. På papperet.
Är det ett rimligt system som ställer så höga krav på sjuka och skadade att det ska till en frisk anhörig, läkare med juristexamen och ett helt lands stöd för att få till stånd en ändring på ett helt uppenbart felaktigt beslut?

Vad händer om det inte finns några anhöriga som kan eller vill kämpa för den sjukes rätt?
Socialbidrag, personlig konkurs, svält, bostadslös
är några ord som kommer till mig.

Min egen mamma levde under liknande förhållanden och undanhöll ifrån mig att hon inte hade råd att köpa cancermedicinen, hon satte sig i skuld under halva året för att kunna köpa julklappar till min äldsta dotter, min son och min yngsta fick hon aldrig träffa.
Det var först när jag började gå igenom hennes papper och ordna dödsboet som hennes fruktansvärda levnadsförhållanden uppdagades för mig och alla i hennes närhet, hon ville förmodligen inte belasta oss men jag hade offrat nästa vad som helst för att få ha henne kvar vid livet ytterliggare några år. Istället blev hon 64 år, dog utfattig utan några som helst tillgångar och med en skuld till staten, 5 månader innan hon skulle ha fått skuldsaneringen avklarad efter 5 år på existensminimum.

Det är sådana människor detta statens egoistiska system drabbar, dem som inte vill eller kan kämpa för sin rätt.

Är det rimligt?

Är det rimligt att det ska krävas 100 000-tals röster, medial uppmärksamhet och politikers intresse för att en enskild individ ska få den ersättning h*n har rätt till?
Är det rimligt att ”läkare” som aldrig träffar patienten sitter och uttalar sig om patientens arbetsförmåga liksom en fotbollsdomare som inte tittar på matchen.
Är det rimligt att Försäkringskassan ska vara så fyrkantiga i sitt regelverk att det sunda förnuftet och ren medmänsklighet inte längre har den givna platsen de borde ha i ett system som är skapat för att ta hand om de som blivit sjuka, skadade eller utslitna?
Det är väldigt lätt för en tjänsteman att ducka bakom paragrafer och mena att de har sina regler men är det rimligt att tjänstemannen fortsätter att arbeta med ett system som h*n rimligen måste veta är felaktigt och skadligt för människor. Jag vet att det finns de som drivit frågorna även inom kassan men som snabbt blivit tystade på olika sätt av andra seniora tjänstemän och då uppstår genast frågan, varför?

Försöker man spara på skattemedlen och i så fall varför. Om riket inte drar in tillräckligt med skattekronor för att ta hand om de sjuka och skadade så finns det bara två saker att göra. Helt ta bort ersättningen för alla eller öka skattetrycket.

Är det kanske så att man ärligen tror att alla simulerar trots att alla bevis och alla undersökningar pekat år rakt motsatt håll, nämligen att det är en mycket liten del av Försäkringskassans utbetalningar som är felaktiga utbetalningar (Mindre än 4% av den totala budgeten) och ingår även kassans egna fel i den siffran.

Ja hur som helst så är det en mycket märklig och egen logik i det hela.

Jag är glad över att en individ får sin ersättning men samtidigt går mina tankar till alla de sjuka som inte har något driftig och viljestark anhörig eller vän som kan ta fighten när de inte orkar. Är det verkligen rimligt att vi ska behöva fightas mot ett statligt verk för att få ersättningar som politikerna själva klubbat?

//Mr Galahad

  1. Exakt, just det här att man inte klandrar det tidigare beslutet utan bara ser att ”omständigheterna har ändrats” gör mig så rasande. Man har alltså inte lärt sig ett dyft. Försäkringskassan hoppas bara att nästa person är som din mamma. En sådan som kanske skäms, tar på sig själv skulden, inte vill belasta de närmaste. Eller kanske helt enkelt inte orkar. Som lägger sig ner och väntar på att få dö.

    Jag är så glad för Annica och Emilias skull – men tänk om kampen hade kunnat löna sig för fler. Men nej,

    • Jag är också glad och någonstans därinne så tänker jag att det måste finnas någon som tänker till någonstans.
      Någon med makt över våra myndigheter och som inser att allt detta är fullkomligt orimligt.

      Kan hända att han eller hon sitter på fel sida makten just nu vad vet jag men vi måste tro att de finns därute någonstans.

      ‘All that is necessary for the triumph of evil is that good men do nothing’

      //Mr G

Kommentera

