Mr Galahad

Tjänstemän som lyder under Polislagen kan i princip göra vad de vill utan att straffas

In Världen on 27 december 2010 at 23:39

Tyvärr är det den sorgliga sanningen.

Det finns tiotusentals exempel på fall där ordningsvakter eller poliser och tom ibland väktare begått högst tvivelaktiga handlingar, misshandlat gripna, gripit människor under våldsamma former som inte begått något brott samt kränkt andra utan laga stöd. Eller för att vara exakt, utan giltiga skäl men med laga stöd.

För att ta ett exempel: En polisman kan gripa dig för LOB (Lagen om berusade) och du får spendera natten i en fyllecell, trots att du inte druckit minsta lilla droppe alkohol. Lagen förbjuder nämligen att ett blodprov eller utandningsprov tas som kan påvisa ett eventuellt felaktigt gripande. (Just detta exempel har jag hört direkt ifrån polismannen som gjorde gripandet själv, skälet? En ung kille som ”kaxade sig” mot sagda polisman).

Här finns ett annat exempel på vad som sker när du ”kaxar dig” mot ordningsmakten.
Ledningen för sagda ordningsmakt brukar i regel skyla eventuella sådana brister bland sin personal med att Vi har skyldighet att bruka våld när en situation inte går att lösa på något annat sätt.

35-årige Anneli undrar nog om inte situationen hade kunnat lösas på något annat sätt än att hon misshandlades av fyra! (4) stora polismän, Anneli väger 52 Kg och är 162cm lång.

Osmo Vallo hade varit i livet idag om de polismän som grep honom hade kunnat lösa situationen med den på mage liggande och handbojade Osmo på något annat sätt än att bussa polishunden på honom och misshandla honom genom att stampa eller hoppa på hans rygg.

Den 21-årige student vars hjärta slutade slå på golvet i en polisbuss någonstans mellan arresten och sjukhuset i Karlstad för en dryg månad sedan undrar kanske också om situationen hade kunnat lösas på något annat sätt. Kanske hade han levat om man låtit bli att låta honom ligga på mage med armarna bojade bakom ryggen, något alla polismän vet är riskfyllt och de aktuella polismännen dessutom blev påminda om av ambulanssjukvårdare på plats innan de la honom på just mage i bussen. Nästa fråga man ställer sig är om man över huvudet taget brydde sig om den unge mannen levde eller dog under resans gång.

Inte ens när en domstol finner det klarlagt att övergrepp skett och att dessa tjänstemän inte bara begått tjänstefel utan också brott med fängelse som påföljd, så kan den som drabbades räkna med att de ansvariga fälls.

Är det här rimligt i en rättsstat?

 

//Mr G

  1. Sverige just nu? Fylld av så otroligt många mesar,fega,egoister som aldrig förr!!!!! När jag blev angripen av 7 ligister i Uppsala 3 dar i Maj,vad hände? Vittnen 8 stycken såg inget/ Polis? Börjar förhöra mig,fråga om jag tar tabletter, fråga efter leg, samtidigt springer De kriminella gänget 7 stycken iväg/ POLIS ÄR TOTALT 100% VÄRDELÖSA I UPPSALA!!!! Finns en Polis inspektör som DÖDSHOTAT MIG!!! Var slutar denna galna otrygghet? Dessutom senaste ryktet? Jag har MASKINGEVÄR PÅ UTEPLATSEN!!!??? Nästa steg? Är väl som Polis gjort sen 1985(dödat 30 män som ”bara” mådde dåligt) Trots allt? Bor jag kvar i min ”bodens fästning” Förstärkt med Larm,Säkerhetsdörrar,”kravallstaket”(210 Högt)

  2. Hej! Ett litet förtydligande. Du kan inte bli gripen med stöd av lagen om omhändertagande av berusade personer (”LOB-lagen”). Det är inte straffbart att vara berusad i Sverige, däremot kan du bli omhändertagen om du inte kan ta hand om dig själv på grund av din berusning eller utgör en fara för dig själv eller annan person. Kolla fakta innan du skriver massa felaktigheter…

    • Hela den artikeln med det svåra problemet med tjänstemanna våld och det enda du kunde kommentera var användandet av ordet ”gripa” istället för det juridiskt korrekta men mer svårförståeliga ”omhänderta” som gemene man inte ser någon skillnad emellan?

      Sila myggor och svälja kameler eller?

      För övrigt så är jag väl medveten om skillnaderna mellan de två efter flera års juridiska studier ett par år bakom brickan och över ett decennium som beredskapspolis. Jag vet hur man manipulerar systemet för jag har sett det hända och jag har hört dem själva berätta om hur de jäklats med människor under skyddet av lagen trots att det egentligen inte funnits ett moraliskt stöd för ingripandet.

      Men jag förlåter dig ”Masten” om du kan svara mig på en enkel fråga. Vad ska man göra med tjänstemän (Poliser, ordningsvakter mfl) som gång på gång blir anmälda och figurerar i olika utredningar men som alltid kommer undan för att ord står mot ord och hans ord alltid vinner?

      //Mr G

  3. Michael Lindh är Inte gud och det som han skriver i boken Sveriges Likas Lag och senare i boken Rädda Sverige vare sig Nytestamentet eller Koranen utan en skrämmande berättelse av en modig man som fick förrådande konsekvenser, bara för att han talade sanningen . En berättelse som är tagna ur inre polis organisationen . En tragisk och vettskrämmande berättelse där de nya förövarna har fått en plastikkirurgi och ankiskts lyftning(tar poliser med invandrar härkomst) men psykopaten inom ”vissa av poliser” kvarstår, och offret är det samma. Samma lidande, samma maktlöshet och samma svar när han/hon anmäler poliser nämligen att förundersökning inte inleds med en kort och koncist förklaring att uppgifter i ärendet ger inte anledning att ”anta” att brott som hör under allmänt åtal har förövats. Det som förekommer i Michael Lundh bok är sjukligt liknande vad vårt blot 17 åriga son gått igenom pga. polis brutalitet . Han blev brutalt misshandlat på arresten hos Solna polis och i en av Stockholms västra förorter där hela misshandels förlopp filmades och fotograferades. Det tragiska är att psykopater begär skadestånds ersättning för KRÄNKNING!!!!!!!.

    Utdrag ur Michael Lundh bok Sveriges likas lag
    Kapitel 3- från mönster till monster skriver Mickael lund följande” Under min första tid på kriminalen fick jag ta hand om utredningar av brott som inte var så alvarliga. Jag minns en gång när min handledare och sedermera utredare på polisens internutredning bad mig titta ut genom tjänsterummets fönster. Han pekade då entrén nedanför och sade där var gamla intaget till arresten, oj vad mycket bus jag har spöat där”.

    Kapitel 3- sidan 26”Under ett av mina första pass på Sergels torg förevisade den någon äldre kollegan var och hur man kunde spöa buset. Det var så kallat av-visiteringsrum på T-centralen Norra. Som senare blev mycket omtalade i media. Flera personer vittnade om den misshandel de fick utstå där. Ett av det mest omtalade fallen var det så kallade Machnovfallet. En person i kriminella kretsar fick mjälten spräckt av polisen i detta rum. Det skapades givetvis krigsrubriker då , men polismännen gick – som vanligt- fria”

    ”Vi betraktade buset som sopor och använde ofta alldeles för mycket våld. Jag var förblindad av grupptrycket och av den brutala poliskultur jag skolades in i.”

    ”(Under sina första nio tjänsteår blev Michael Lundh anmäld för övervåld, kränkningar eller tjänstefel tolv gånger. Men han åkte aldrig dit.”

    ”Jag borde ha blivit anmäld flera hundra gånger. Jag gjorde mig skyldig till misshandel, olaga frihetsberövande och osant intygande gång på gång. Det var så jag och många andra inom Norrmalmspolisen jobbade. Om vi hade blivit dömda för alla övergrepp – då hade vi fått sitta i fängelse i många år”

    ”De kan konsten att skriva sig fria och anpassa avrapporteringarna efter vad lagarna krävde”, enligt Michael Lundh.

Kommentera

