Mr Galahad

Nu ljuger media igen.

In Världen on 27 september 2011 at 8:37

Ännu en gång kan vi läsa om hur lite kvinnor tjänar jämfört med män. 84% av mannens lön tjänar tydligen en genomsnittlig kvinnlig arbetare enligt LO.

Men vänta här nu, hur har man jämfört nu? Jo man har gjort så här:
kvinnorna tjänade totalt y miljoner och delar man den siffran  med antalet kvinnor så får vi jämförelse siffran y1.
Männen tjänade totalt x miljoner och delar med den siffran med antalet män så får du jämförelse siffran x1.

Sedan ställer man siffran x1 mot y1 och ser att siffran y1 bara är 84% av x1. Enkelt va? 🙂

Problemet är att det ger en väldigt dålig bild av verkligheten. Det finns massor med faktorer som överhuvudet taget inte alls finns med i beräkningen.
Faktorer som att kvinnor tenderar till att högre utsträckning än män arbeta deltid,  att kvinnor i högre utsträckning är sjuka mer än män eller att män arbetar mer övertid än kvinnor generellt sett samt att de ofta avancerar snabbare i karriären än kvinnor. Förmodligen pga just de faktorer jag räknat upp ovan.

Är det orimligt att den som arbetar mer också tjänar mer? Nej givetvis inte. Den som väljer att åka räkmacka och lägga mer tid hemma med barnen får också räkna med lägre lön på både kort och lång sikt i jämförelse med den som istället väljer att jobba på och lösa hem/barnfrågan på andra sätt.
För att sätta detta i lite relation så kan jag berätta att vi i vår familj arbetar omkring 50h i veckan vardera därför har vi gemensamt kommit fram till ett system med morgon/kvällsarbete för att kunna ge våra 3 barn en bra uppväxt. Det sliter givetvis på oss vuxna och vi har i princip ingen annan fritid än den vi har med barnen men det är en liten uppoffring under kort tid så det är det värt.

Så här ser mycket av den feministiska propagandan ut och de är dessutom väldigt duktiga på dra bomull över läsarens ögon så att de inte ska ifrågasätta att det verkligen förhåller sig på det vis som artikeln säger att det gör.

Läs mer om de feministiska myterna som sprids i bland annat sådana här artiklar här.

//Mr Galahad

 

 

  1. Hej & tack för din kommentar!
    Jag svarade dig i min blogg, men lägger även ut mitt svar här:
    Du skriver som om du har en förutfattad bild av vad jag står för.
    Du verkar själv ha satt en stämpel på vad feminist innebär och jag kan bara be dig att göra vad du däger att jag ska göra, öppna ögonen!

    Det jag framhåller är att det FINNS orättvisor, du kan väl ändå inte påstå att det inte finns löneskillander i yrken där kompetensen inte är faktorn ?
    Föreskolelärare vs ingengör t.ex. du läser nästan lika länge, men jag personligen tycker det är viktigare att forma framtidens ledare än t.ex. byggnader.
    Jag vet också att det finns fler saker att ta hänsyn till som att privata företag ger mer lön än statliga osv , men det gör det faktiskt inte rätt.
    Mvh

    • Eftersom jag inte känner dig öht så har jag bara vad du skrivit att utgå ifrån så visst en visst mått av förutfattade meningar färgar givetvis min bild av dina åsikter.
      För att förklara lite vart jag står: Jag växte bokstavligen upp med kvinnokampen, min mor var mycket engagerad och jag har spenderat mycket tid på vår stads kvinnojour som mamma var med och startade.
      Inte för att hon varit utsatt för någon form av våld eller så utan bara utifrån en rent ideologisk övertygelse. Under större delen av mitt liv var jag vad man kan betrakta som feminist även om jag inte kallade mig det.
      Jag trodde på de patriarkala strukturerna, diskrimineringen och nedvärderingen av kvinnan som kön men så för ungefär 10 år sedan hände något som fick mig att helt ändra åsikt i frågan.

      Jag blev själv utsatt för en systematiska kränkningar, trakasserier och misshandel av min dåvarande sambo som också är mor till två av mina nu tre barn.
      I min värld så var det min uppgift att vara klippan för henne att luta sig på och därför slog det mig aldrig att det hon gjorde var olagligt. Det slog mig först när grannarna slagit larm, polisen ringer på och griper mig misstänkt för misshandel och kvinnofridsbrott.
      Till saken hör att det är jag som står med blödande sår och svullet ögonbryn medan hon står helt oskadad.
      Den natten fick jag en ny skolning. En skolning som var iskall och skoningslös. Det var givetvis så att jag var ett svin som misshandlade min sambo och dessutom medan mina barn låg i rummet intill och sov. Det spelade ingen roll hur mycket jag förklarade för dem att det var jag som varit offret eller hur jag visade dem mina defensiva skador efter att ha försökt värja mig mot förskäraren hon fått tag i. Som man var jag automatiskt förövaren medan hon automatiskt var offret.

      Min världsbild blev upp och ned vänd och jag ramlade ned i av avgrund av tvivel kanske tom depression som det tog nästan ett helt år efter att jag lämnat henne att kravla mig upp ur. Arbetslös eftersom jag tvingades försätta min firma i konkurs så började jag läsa. Kvinnors berättelser om de övergrepp de varit med om, juridiken omkring dessa typer av brott samt mäns berättelser om samma övergrepp. Övergrepp som samhället fortfarande blundar för.

      Utifrån denna insikt så lärde jag om, tog reda på fakta och analyserade det jag fann. Döm om min förvåning när feministisk fråga efter fråga visade sig inte stämma eller i vart fall vara gravt överdriven.
      Så där står jag idag. Istället för att utgå ifrån att exempelvis genusteorierna är riktiga (Glöm inte att de är i princip omöjliga att leda i bevis) så ifrågasätter jag dem och söker alternativa förklaringsmodeller.
      Förklaringar som alltid baseras på fakta eller andra former av bevis för att de är riktiga.

      Självklart finns det många olika typer av feminister och man ska egentligen inte döma alla dem efter en och samma kam men om jag vore en individ som tillkännager mig som stödjare av en kontroversiell politisk gren där jag är medveten om att det finns riktigt galna individer så skulle jag för det första vara ytterst tydlig och försiktig med vad jag stöttade inom ideologin och för det andra allvarligt fundera om jag verkligen ska engagera mig tillsammans med dessa individer.
      För att åskådliggöra. Om jag är aktiv och engagerad Sverige Demokrat så kan jag inte gärna bli upprörd över att merparten människor utgår ifrån att jag är rasist. Det är trots allt den allmänna ideologiska hållningen inom rörelsen.

      Ja det finns orättvisor men jag har faktiskt inte sett något ur fakta perspektiv som säger att dessa orättvisor har att göra med könsdiskriminering av kvinnan att göra.
      LOs siffror är helt enkelt inte tillräckligt väl underbyggda för att kunna betraktas som fakta. I synnerhet inte om man jämför dem med andra mer omfattande undersökningar som pekar på mycket små oförklarliga siffror.
      Det finns ett ordspråk: ”Den som söker skola finna” och jag tror att det är vad som skett med många av den feministiska ideologins frågor. Man har sökt efter orättvisor på olika plan och självklart också funnit dem och därefter målat upp dessa som könsdiskriminerande och därmed bevis för att de har rätt. Problemet är att man missat träden för all skog och helt enkelt inte ser eller väljer att inte se det större perspektivet.
      Därmed så blir feminismen som ideologi genast en könsdiskriminerande sådan eftersom man misslyckas med att se verkligheten som den verkligen är till förmån för teoretiska bubblor utan solid grund.
      Vilket då drabbar dvs diskriminerar män.

      Vore man för riktig jämlikhet så borde man istället se till individerna och dess kompetens istället för att arbeta för positiv särbehandling av kvinnor, dvs diskriminering av män pga kön.
      Arbeta för att öka medvetenheten omkring områden där det råder ojämlikhet och peka ut vilka faktorer det KAN bero på och då menar jag ALLA faktorer för att individerna själva ska kunna göra egna val kring vilka väger de vill gå i livet.
      exempelvis vägra arbeta halvtid alternativt finna en alternativ lösning för att både kunna vara hemma med barnen och arbeta heltid. Jag har gjort just detta själv genom att arbeta mina 40h på tre dagar så jag kunde vara hemma de övriga 2.

      Det var alltså helt kort 😉

      //Mr Galahad

  2. Tråkigt men intressant att läsa om din historia !
    Måste varit otroligt jobbigt att gå igenom, tyvärr finns det otroligt mycket fördomar och tråkigheter när det gäller misshandel av män och du är modig som berättar om det! Det kan ju hjälpa andra män i samma situation!
    Nu är jag ju sådan att jag inte tycker en sak tar bort en annan, bara för att en orättvisa finns så blundar jag itne för de andra, men jag hävdar fortfarande att det finns orättvisor mot kvinnor och de är just de jag vill lyfta upp.
    Sedan blir jag bara glad när andra orättvisor lyfts upp, orättvisor mot män, barn, rasism osv osv.

    Jag är feminist och utgår ifrån ursprunget, feminism är att kämpa för jämlikhet, för det är vad det egentligen betyder och står för.
    Tyvärr finns det ju radikala feminister precis som det finns radikala människor i andra grupper. Jag är ändå stolt över att kalla mig feminist och en av anledningarna är att det ordet hyllar de första feministerna som kämpade för vår rösträtt.

    Jag håller däremot med dig om att jag och fler med mig borde vara lite mer källkritiska. Det är ofta man läser ngt, blir upprörd och tar det för sanning, men jag ser fortfarande tydligt särbehandling pga kön väldigt ofta i vardagen och det gör att jag ändå känner mig säker på vad jag står.

    Måste berömma dig dock för dina insiktsfulla kommentarer, älskar att diskutera med någon som itne bara vräker ut sig ”jäkla feminister” utan som verkligen kommer med välgrundade argument!
    Mvh

    • Givetvis tar ingen sak bort en annan men det är en viktig aspekt att ha med sig när man diskuterar i generella former. Det finns alltid två sidor (eller fler) av varje mynt.

      Exempelvis så talas det ofta om hur kvinnomisshandeln skulle vara en patriarkal struktur och ett försök av männen att hålla nere kvinnorna vilket faktiskt motsägs å det kraftigaste av tillgänglig fakta baserad vetenskap.
      De allra flesta som begår sådana brott mot sina nära och kära, oavsett kön är på något sätt mentalt instabila (65-85% någonstans beroende på hur man räknar).

      Det är skulle väl vara märkligt om kvinnor slog sina män för att de är sjuka medan män slog sina kvinnor för att de vill trycka ned kvinnan som kön.
      Jag växte som sagt upp med bilden av manschauvinisten som slog sin kvinna av mer ideologiska skäl men har efter mina egna erfarenheter fått lära om. De fakta som finns visar en entydig bild som det dock ännu talas ganska tyst om både medialt och politiskt.

      Om feminismen fortfarande var vad den en gång varit så skulle inte ens mansrörelserna växt fram men så är det alltså inte längre utan den har kapats av mer radikala krafter som inte drar sig för att sprida helt missvisande propaganda.
      Man slåss inte längre för lika rättigheter eller jämlikhet, vilket de flesta av oss utan omsvep skulle hålla med om utan för en ensidig dominans för de egna leden.

      Taktiken är tydlig för den som betraktar kritiskt och kontrollerar källor och fakta. Ta Schymans eldande av pengar som exempel. Medialt sett ett genidrag men fullständigt missvisande ur ett verklighetsperspektiv.
      Man kan även se till det Golgata som Per Ström tvingades löpa, fyllt med färgstarka epitet om honom som person eller kön och nedsättande kommentarer men förvånansvärt få sakargument. Likheten med det debattklimat som suffragetterna mötte under tidigt 1900-tal är slående och nedslående på samma gång.

      Ska jag vara ärlig så tror jag så här.
      Samhället består som bekant av människor. Alla människor har fördomar av lika slag beroende på deras erfarenheter, utbildning och omgivning. Därför så möts alla människor av mer eller mindre orättvisa behandlingar av alla andra människor. En man kanske bemöts med skepsis eller rent av hat när han slåss för vårdnaden av sina barn medan en kvinna ses som dum i huvudet när hon inte insåg att ”komma upp på thé” faktiskt inte betydde att de skulle dricka thé. Detta beror alltså enligt mig till största del på individernas förutfattade meningar och inte strukturella krafter. Problem uppstår dock när en förutfattad mening får fotfäste på en bred front vilket då får till följd att fördomen blir en strukturell motarbetning gentemot offren för fördomen.Det har inte så stor betydelse om det rör sig om muslimer, miljöpartister eller kvinnor utan har förödande konsekvenser för offren oavsett.
      I sådana sammanhang så är det lämpligt att bekämpa denna struktur (förstå att jag inte talar om några patriarkala sådana utan mer allmänna) men samtidigt måste man akta sig för att driva detta för långt. Eftersom man då skapar en helt nytt strukturellt förtryck som är motställt det man började bekämpa.
      Det är detta som jag anser har skett med feminismen och därför har också en motstående rörelse, de sk mansrörelserna startat för att kontra inflytandet av den förra.

      Nyckeln till hela detta problem är att parterna måste ha modet att se inte bara sina egna problem utan också motpartens för att på så sätt finna ett status quo.
      Ja våldtäkter är ett stort problem och det är falska anklagelser om samma sak också.
      Ja kvinnomisshandel är ett stort problem och det är mansmisshandeln också men det är inte ett könsproblem utan ett hälsoproblem. Människor som mår bra slår inte sina nära och kära.
      Ja vårdnadssystemet är ett problem som i dagsläget förfördelar kvinnan till nackdel för barnen som i många fall helt förlorar kontakten med pappan.
      Ja lönediskriminering pga kön är ett problem på sina håll och ska åtgärdas där det upptäcks men inte genom att förfördela någon på någon annans bekostnad.
      Två fel kan aldrig hur man än vrider och vänder på det bli ett rätt.

      Ja ungefär så då.. :o)

      //Mr Galahad

Kommentera

