Mr Galahad

Det är inte normer som får vissa individer att ta till våld.

In Världen on 12 april 2012 at 12:04

Man tar sig för pannan och undrar vilket forskning det är Klas Hyllander talar om.
Det är i vart fall inte psykologisk eller psykosocial forskning han talar om.

Unga män är överrepresenterade när det gäller våld, det är helt korrekt. Men det är att göra det ruskigt enkelt för sig själv om man tror att det beror på grupptryck och sociala hierarkier i de grupper dessa män befinner sig. Om så vore fallet så skulle våldet vara extremt mycket mer utbrett än det är.

De individer som det handlar om har för det mesta uppvisat ett utåtaggerande beteende sedan tidig ålder. Jag har själv under mina många år som ungdoms och barn ledare kunnat peka ut ett dussin eller så barn som jag redan vid 6-7 års ålder kunnat se att det kommer att gå åt helvete för om de inte får hjälp. Hittills så har jag inte haft fel.

Att vissa individer slåss beror på underliggande psykologiska problem inte på någon norm.

Men låt oss blunda för det riktiga problemet och istället uppfinna ett nytt.

//Mr G

  1. Jag måste till viss del hålla med om att de sociala sfärer barnen finns i nog ändå är en stor del av problemet (även om den inte är den största) men annars håller jag med om att det finns en tendens att göra saker för enkla, eller jag brukar säga att de krånglar till saker och ting mer än de borde, då det ju i regel går att fråga vilken person som helst i rollen som barn- och ungdomsledare och vi får svaret. Det är egentligen ganska ”enkelt”. Men det är otäckt att se sanningen så vi fortsätter att köra ed huvudet i sanden. Jag vet inte för vems skull egentligen för det är ju inte så att de går så bra för dem bra för att vi ignorerar problemen tills de uppstår och alla får leka oförstående ”näää jag kunde väl aldrig tro!…”

  2. Jag skulle tro, med min erfarenhet i bagaget, att det är en kombination.
    Problematik från tidig ålder som tar sig uttryck i att en individ är utåtagerande, och rollen normer spelar är att potentiera problemen.
    Och vet du varför de blundar för det riktiga problemet?
    Därför att de, likt ett antal andra problem, är orsakade av samhällssystemet.
    De kan helt enkelt inte erkänna att det är tidig problematik, för det reser frågorna om varför problematiken uppkom, och varför det inte hanterades i tid.
    Och svaret på bägge är ökända i psykiatrikretsar (sic).

Kommentera

