Mr Galahad

Att tysta kritik eller det gömda näthatet.

In Världen on 08 november 2013 at 15:22
Bild

Att tysta sina meningsmoståndare är ett uttryck för hat

Lite då och då händer det att det skrivs artiklar om näthat och olika gruppers försök till att tysta debattörer. Som det beskrivs när det gäller debatten om jämställdhet och feminism så är det uteslutande mäns hat mot kvinnor eller feministiska män som beskrivs i media.

Nyligen gick jag in i en debatt med en feminist. Inga hårda ord yttrades utan det hela var tämligen civiliserat även om saken tidvis var känslomässig. Jag påpekade flera olika fakta och hämtade statistik för att visa hur min ståndpunkt var riktig och hur hennes åsikt faktiskt inte gick att bevisa. Några av denna blogerskas läsare reagerade desto mer häftigare kring denna fakta och förkastade allt ifrån CSBs statistik till lönestatistik ifrån lönestatistik.se i tämligen färgsprakande ordalag.

Kort därpå blev mitt facebook-konto spärrat. Ifrån deras perspektiv så är allt rätt och riktigt eftersom jag använt ett alias istället för mitt riktiga namn så det kan jag inte säga så mycket om.
Någon individ har alltså bestämt sig för att försöka tysta min lagstadgade frihet att göra min röst hörd i debatten vilket som jag ser det definitivt är en form av näthat.

Tråkigt, svagt och tämligen talanglöst.

Så av den anledningen så har jag inget annat val än att kliva ut ur garderoben och visa mig.
Säg hej till Arvid Bergman Aka Mr Galahad

  1. Hej Arvid, kul att träffas och tänkvärt!

  2. Det är så de där människorna fungerar, hat och mer hat. De har ingenting kreativt att komma med, bara detta outsinliga och irrationella hat. De vet inte ens varför de hatar, det liksom bara är deras livsstil.

  3. Hej Arvid! Grattis!

  4. Modigt, Arvid! Tack för en bra blogg.

  5. Hej Arvid!
    Du är en förebild!
    Hoppas jag också snart kan och vågar kasta mitt alias.

  6. Hej Arvid!
    Hat är ett hårt ord som ska reserveras till de som själva säger sig hata. Jag tror det handlar om att vissa bygger upp en världsbild på känslor. Man känner i varenda cell i kroppen att så här är världen. Man hittar enkla förklaringsmodeller med tydliga grupper. Vi och dom. Metoden är den samma för de som är djupt religiösa och har hittat den ”rätta” vägen, ljusets väg. Alla andra vandrar i mörkrets dal.
    Så kommer någon och visar med hårda fakta att deras världsbild är falsk: det finns inget helvete, jo evolutionsteorin är den bästa förklaringen, lön beror på vilka val man gör i livet, våld i nära relationer förekommer tyvärr frekvent åt båda hållen osv. Det finns olika sätt att tackla det. Antingen får man revidera sin syn. För det krävs styrka, vilket den som söker enkla svar och lösningar sällan har. Eller så skjuter man informationen ifrån sig och attackerar istället. Du kommer brinna i helvetet, säg det till gud när du möter honom, du hatar kvinnor din förtryckare, när din syster blir våldtagen av en ”kulturberikare” kommer du nog vakna osv osv. Mycket enklare och bekvämare.
    Viljan att förenkla med vi och dom har funnits i alla tider och finns med i våra biologiska grundbeteende. Ses hos små barn. Vem som är vi och dom byts bara ut.

    • DU har rätt i det men samtidigt tycker jag att det är en milsvid skillnad mellan människor som sätter händerna för öronen och vägrar ta till sig information och de som faktiskt anstränger sig för att tysta källan till den informationen. Någonstans antar jag att dessa individer anser att de gör rätt men de agerar utifrån rädsla och rädslan är hatets lille bror.

      /Arvid Aka Mr Galahad

  7. ok nu kom förklaringen till vänförfrågan från nån Arvid först tveka jag pga militärklädseln, men sen såg jag att vi hade en massa gemensamma vänner och la till. Orsaken till tvekan pga militärklädsel jo som kvinna på fejjan får man massor med vänförfrågningar från sol och vårare som utger sig för att vara amerikanska militärer.

    • Jo man måste vara lite försiktig. Även jag får lite då och då vänförfrågningar ifrån individer som har andra motiv än att vara vänner.

  8. Eftersom att fler känner dig som mr Galahad än som arvid ger jag dig tipset att skapa en gilla sida i stället där tillåts nick

  9. Hej Arvid! Du skriver många kloka ord både här och i Aftonbladets kommentarsfält.

Kommentera

